Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorHaimila, Henriikka
dc.date.accessioned2019-02-18T07:57:02Z
dc.date.available2019-02-18T07:57:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62807
dc.description.abstractTutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden myönteisillä tunneilmaisuilla on oppitunnilla sekä miten opettaja vastaa näihin myönteisiin tunneilmaisuihin. Tutkimusaineistona oli kuuden eri koulun yleis- ja erityisopetuksen oppitunneilta kerätty videoaineisto (N = 60 tuntia). Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tutkimustulokset osoittivat oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen saavan oppitunneilla viisi eri funktiota: oman tai ryhmän onnistumisen vahvistaminen, viihdyttäminen, opetuksen sisällön kehuminen, yhteenkuuluvuuden rakentaminen sekä iloa tuottavan tiedon jakaminen. Opettajien vastaustavat näihin tunneilmaisuihin olivat joko tunneilmaisun jakaminen, sen hyväksyvä vastaanottaminen, huomion kiinnittäminen tunnin aiheeseen tai tunneilmaisun sivuuttaminen. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että yhden oppilaan myönteinen tunneilmaisu näytti herättävän myönteisiä tunneilmaisuja myös muissa oppilaissa ja lisäävän luokan ilmapiirin myönteisyyttä. Lisäksi huomattiin, että vaikka opettajalla on valta myönteisiin tunneilmaisuihin vastaamistavoillaan joko vahvistaa tai tukahduttaa ilmaisua, oppilaat näyttivät jatkavan myönteisten tunteiden ilmaisua opettajan sivuuttamisesta huolimatta.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermyönteinen tunneilmaisu
dc.subject.otherluokkahuonevuorovaikutus
dc.titleOppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902181515
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoilmaisu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot