dc.contributor.author | Aunola, Kaisa | |
dc.contributor.author | Nurmi, Jari-Erik | |
dc.contributor.editor | Joutsenlahti, Jorma | |
dc.contributor.editor | Silfverberg, Harry | |
dc.contributor.editor | Räsänen, Pekka | |
dc.date.accessioned | 2019-01-22T11:25:30Z | |
dc.date.available | 2021-02-01T22:35:09Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Aunola, K., & Nurmi, J.-E. (2018). Matemaattisten taitojen kehitys kouluiässä. In J. Joutsenlahti, H. Silfverberg, & P. Räsänen (Eds.), <i>Matematiikan opetus ja oppiminen</i> (pp. 54-69). Niilo Mäki Instituutti. | |
dc.identifier.other | CONVID_28843185 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_80221 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62583 | |
dc.description.abstract | Matemaattisten taitojen kehitys on luonteeltaan kasaantuvaa: aikaisempi osaaminen helpottaa
uuden oppimista ja tasoerot matematiikan taidoissa lasten välillä kasvavat koulunkäynnin edetessä.
Matematiikan osalta alkuopetus näyttäisikin hyödyttävän eniten taidoiltaan edistyneimpiä lapsia –
taitotasoltaan heikommat lapset jäävät samalla jälkeen. Kehityskulkuun vaikuttavat monet erilaiset
tekijät, joista yksi keskeisimmistä on lukujen luettelun sujuvuus ennen kouluikää. Myös
motivaatiolla on oma merkityksensä matemaattisten taitojen oppimisessa. Tässä luvussa käsitellään
matemaattisten taitojen kehitystä esiopetus- ja kouluvuosien aikana sekä kognitiivisia ja
motivaatioon liittyviä asioita, jotka ennakoivat matemaattisten taitojen kehitystä. | fi |
dc.format.extent | 474 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartof | Matematiikan opetus ja oppiminen | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | matematiikka | fi |
dc.subject.other | matemaattiset taidot | fi |
dc.subject.other | kouluikäiset | fi |
dc.subject.other | mathematics | fi |
dc.subject.other | mathematical skills | fi |
dc.subject.other | school-age children | fi |
dc.title | Matemaattisten taitojen kehitys kouluiässä | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201901081106 | |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.date.updated | 2019-01-08T13:15:05Z | |
dc.relation.isbn | 978-951-39-7584-5 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 54-69 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki Insituutti, 2018. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | kouluikäiset | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3160 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23002 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6914 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |