Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorÖnkki, Siiri
dc.date.accessioned2018-12-21T06:58:22Z
dc.date.available2018-12-21T06:58:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60780
dc.description.abstractArviointi on keskeinen osa jokaisen opettajan työtä. Jokainen opettaja on velvoitettu arvioimaan oppilaitaan. Taito- ja taideaineiden arvioinnin tarpeellisuudesta ja ongelmallisuudesta on kuitenkin keskusteltu paljon mediassa sekä myös oppilaiden ja opettajien keskuudessa. Myös uuden perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS 2014) arviointikäytänteet ovat aiheuttaneet keskustelua viime vuosina. Tässä maisterintutkielmassa tutkin opettajien arviointimenetelmiä alakoulun musiikintunneilla. Keskiössä ovat arvioinnin merkitys musiikinopetuksessa, konkreettiset arviointimenetelmät ja lisäksi uuden opetussuunnitelman vaikutukset arviointikäytänteisiin sekä oppilaantuntemuksen merkitys arvioinnissa. Tutkielman aineisto koostuu viiden opettajan haastatteluista, jotka on toteutettu syksyn 2018 aikana. Haastateltavat opettajat ovat koulutukseltaan musiikin- ja luokanopettajia, jotka opettavat musiikkia vähintään yhdellä alakoulun luokka-asteella. Tutkimustulosten mukaan osa opettajista koki arvioinnin hankalana ja osa taas koki sen olevan tärkeä osa musiikinopetusta. Arvioinnin saaminen sujuvaksi osaksi opetusta heijastui opettajien vastauksista ja se koettiin tärkeänä. Suurin osa koki uuden opetussuunnitelman arviointikäytänteet hyvinä asioina, mutta niiden pelättiin myös vievän aikaa itse opetustyöltä. Oppilaantuntemus koettiin tärkeänä tekijänä arvioinnissa, ja monilla opettajilla ryhmäkoot tai musiikin vähäinen tuntimäärä vaikeuttivat oppilaantuntemusta ja arviointia.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherarviointikeinot
dc.titleArviointi alakoulun musiikintunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812215304
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot