Oppilasarviointi alakoulun musiikinopetuksessa luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmia oppilasarviointiin musiikinopetuksessa. Tutkimus on laadullinen ja aineiston hankintamenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tut- kimukseen on osallistunut viisi opettajankoulutuslaitoksen musiikkiin erikois- tunutta opiskelijaa, joita on haastateltu keväällä 2014. Aineiston analysoinnissa on käytetty teoriaohjaavaa analyysia.
Tutkimuksen mukaan arvioinnin tarkoitus on oppilaan ohjaaminen, kan- nustaminen sekä oppilaiden kiinnostuksen kohteiden löytyminen musiikista. Oppilaiden oppimistuloksia tarkastelemalla opiskelijat arvioivat opetuksensa onnistumista. Arviointimuodoista erityisesti formatiivinen arviointi korostuu. Opiskelijat pitävät tärkeänä musiikinopetuksessa itsearvioinnin käyttöä, jonka kautta oppilaat arvioivat omaa toimintaansa, edistymistään ja kurssilla käytyjen sisältöjen hallintaa. Opiskelijat korostavat rohkaisevan palautteen antamista. Laulu– ja soittokokeissa yhteisöllisyys on keskeistä ja kokeet halutaan toteuttaa mielellään pienryhmissä. Laulukokeessa keskeisiä asioita ovat melodialinjassa pysyminen, sanojen muistaminen, laulurohkeus sekä tulkinta. Soittokokeessa taas perussykkeen ja rytmien hallintaa korostetaan enemmän. Opiskelijat ha- luavat käyttää todistuksessa numeroarvostelun ja sanallisen arvioinnin yhdis- telmää. Oppilaan asenne ja aktiivisuus musiikintunneilla on keskeisintä todis- tukseen arviointia tehtäessä. Kokeet (kirjallinen koe, laulu- ja/tai soittokoe) ovat arvioinnin tukena, mutta eivät pääroolissa. Oppilasarvioinnissa haastavaksi koetaan numeroarvostelu ja huonojen arvosanojen mahdollinen negatiivinen vaikutus oppilaan musiikkisuhteeseen ja minäkäsitykseen. Arvioinnissa kehit- tyminen tapahtuu opiskelijoiden mukaan työkokemuksen, opettajakollegoiden kanssa käytävien keskustelujen sekä alan kirjallisuuden kautta.
Praksiaalinen musiikinkasvatusfilosofia nousee keskeisesti esiin musiikin oppilasarvioinnissa. Oppilaan asenne ja toiminta musiikintunnilla ovat arvioin- nissa olennaista. Oppilaille henkilökohtaisen palautteen antamisessa opiskeli- joilla on vielä kehitettävää.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27636]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
Yhteisöllisyys musiikinopetuksessa : alakoulun opettajien pedagogisia ratkaisuja yhteisöllisyyden näkökulmasta
Sipola, Ulla (2012)Tässä tutkielmassa selvitettiin, mikä on yhteisöllisyyden asema musiikintunneilla ja kuinka yhteisöllisyyttä voisi tukea musiikintunneilla. Yhteisöllisyydestä keskustellaan paljon, mutta se on käsitteenä epäselvä, ... -
Arviointi alakoulun musiikintunneilla
Önkki, Siiri (2018)Arviointi on keskeinen osa jokaisen opettajan työtä. Jokainen opettaja on velvoitettu arvioimaan oppilaitaan. Taito- ja taideaineiden arvioinnin tarpeellisuudesta ja ongelmallisuudesta on kuitenkin keskusteltu paljon ... -
Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa
Pöntinen, Iina (2022)Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi ... -
Arviointi luokanopettaja- ja musiikkikasvattajaopiskelijoiden asiantuntijuudessa
Tuupainen, Hanne (2017)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia miten luokanopettaja- ja musiikkikasvattajaopiskelijat määrittelevät arviointia omassa asiantuntijuudessaan. Lisäksi tutkin, miten koulutus on tukenut opiskelijoiden arviointifilosofian ...