University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Arviointi alakoulun musiikintunneilla

Thumbnail
View/Open
533.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Önkki, Siiri
Date
2018
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Arviointi on keskeinen osa jokaisen opettajan työtä. Jokainen opettaja on velvoitettu arvioimaan oppilaitaan. Taito- ja taideaineiden arvioinnin tarpeellisuudesta ja ongelmallisuudesta on kuitenkin keskusteltu paljon mediassa sekä myös oppilaiden ja opettajien keskuudessa. Myös uuden perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS 2014) arviointikäytänteet ovat aiheuttaneet keskustelua viime vuosina. Tässä maisterintutkielmassa tutkin opettajien arviointimenetelmiä alakoulun musiikintunneilla. Keskiössä ovat arvioinnin merkitys musiikinopetuksessa, konkreettiset arviointimenetelmät ja lisäksi uuden opetussuunnitelman vaikutukset arviointikäytänteisiin sekä oppilaantuntemuksen merkitys arvioinnissa. Tutkielman aineisto koostuu viiden opettajan haastatteluista, jotka on toteutettu syksyn 2018 aikana. Haastateltavat opettajat ovat koulutukseltaan musiikin- ja luokanopettajia, jotka opettavat musiikkia vähintään yhdellä alakoulun luokka-asteella. Tutkimustulosten mukaan osa opettajista koki arvioinnin hankalana ja osa taas koki sen olevan tärkeä osa musiikinopetusta. Arvioinnin saaminen sujuvaksi osaksi opetusta heijastui opettajien vastauksista ja se koettiin tärkeänä. Suurin osa koki uuden opetussuunnitelman arviointikäytänteet hyvinä asioina, mutta niiden pelättiin myös vievän aikaa itse opetustyöltä. Oppilaantuntemus koettiin tärkeänä tekijänä arvioinnissa, ja monilla opettajilla ryhmäkoot tai musiikin vähäinen tuntimäärä vaikeuttivat oppilaantuntemusta ja arviointia. ...
Keywords
arviointikeinot palaute opetussuunnitelmat musiikkikasvatus oppilasarviointi arviointi alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812215304

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilasarviointi alakoulun musiikinopetuksessa luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta 

    Törmänen, Salla (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmia oppilasarviointiin musiikinopetuksessa. Tutkimus on laadullinen ja aineiston hankintamenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. ...
  • "Jotain rumpujuttuja Afrikasta" : alakoulun opettajien näkemyksiä maailmanmusiikin opettamisesta 

    Nieminen, Nico (2015)
    Tässä tutkimuksessa pohditaan maailmanmusiikin käsitettä niin musiikillisesta kuin sosioekonomisesta näkökulmasta, sen määrittelyyn liittyviä ongelmia, maailmanmusiikin opettamisen pedagogiikkaa sekä peruskoulun ja ...
  • Gymnastiklärarnas åsikter om bedömningen i den nya läroplanen i den grundläggande utbildningen (2014) 

    Bergman, Helen (2017)
    Bergman, H. 2017. Gymnastiklärarnas åsikter om bedömningen i den nya läroplanen i den grundläggande utbildningen (2014). Institutionen för idrottsvetenskaper, Jyväskylä universitet, pro gradu-avhandling i ...
  • Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa 

    Lyhty, Jarmo (2018)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja ...
  • Kuinka arvioida asetettuja tavoitteita : alakoulun historian opetussuunnitelma ja opettajanoppaat 

    Lyhty, Jarmo (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2020)
    Näkyykö opetussuunnitelma historian opettajan oppaissa? Viralliset tavoitteet opetukselle asetetaan opetussuunnitelmassa, ja opettajan tulisi pyrkiä tavoitteisiin valitsemillaan keinoilla. Nykyään ajatellaan, että historian ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre