Arviointi alakoulun musiikintunneilla
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Arviointi on keskeinen osa jokaisen opettajan työtä. Jokainen opettaja on velvoitettu arvioimaan oppilaitaan. Taito- ja taideaineiden arvioinnin tarpeellisuudesta ja ongelmallisuudesta on kuitenkin keskusteltu paljon mediassa sekä myös oppilaiden ja opettajien keskuudessa. Myös uuden perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS 2014) arviointikäytänteet ovat aiheuttaneet keskustelua viime vuosina.
Tässä maisterintutkielmassa tutkin opettajien arviointimenetelmiä alakoulun musiikintunneilla. Keskiössä ovat arvioinnin merkitys musiikinopetuksessa, konkreettiset arviointimenetelmät ja lisäksi uuden opetussuunnitelman vaikutukset arviointikäytänteisiin sekä oppilaantuntemuksen merkitys arvioinnissa. Tutkielman aineisto koostuu viiden opettajan haastatteluista, jotka on toteutettu syksyn 2018 aikana. Haastateltavat opettajat ovat koulutukseltaan musiikin- ja luokanopettajia, jotka opettavat musiikkia vähintään yhdellä alakoulun luokka-asteella.
Tutkimustulosten mukaan osa opettajista koki arvioinnin hankalana ja osa taas koki sen olevan tärkeä osa musiikinopetusta. Arvioinnin saaminen sujuvaksi osaksi opetusta heijastui opettajien vastauksista ja se koettiin tärkeänä. Suurin osa koki uuden opetussuunnitelman arviointikäytänteet hyvinä asioina, mutta niiden pelättiin myös vievän aikaa itse opetustyöltä. Oppilaantuntemus koettiin tärkeänä tekijänä arvioinnissa, ja monilla opettajilla ryhmäkoot tai musiikin vähäinen tuntimäärä vaikeuttivat oppilaantuntemusta ja arviointia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29367]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilasarviointi alakoulun musiikinopetuksessa luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta
Törmänen, Salla (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmia oppilasarviointiin musiikinopetuksessa. Tutkimus on laadullinen ja aineiston hankintamenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. ... -
Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa
Pöntinen, Iina (2022)Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi ... -
"Jotain rumpujuttuja Afrikasta" : alakoulun opettajien näkemyksiä maailmanmusiikin opettamisesta
Nieminen, Nico (2015)Tässä tutkimuksessa pohditaan maailmanmusiikin käsitettä niin musiikillisesta kuin sosioekonomisesta näkökulmasta, sen määrittelyyn liittyviä ongelmia, maailmanmusiikin opettamisen pedagogiikkaa sekä peruskoulun ja ... -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
Airaksinen, Erika (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä mieltä opettajat, jotka opettavat musiikkia alakoulussa ovat laulamisen ja äänenkäytön opetuksesta sekä sen merkityksestä musiikin oppiaineeseen. Tutkimuksen tavoitteena on myös ...