"Jotain rumpujuttuja Afrikasta" : alakoulun opettajien näkemyksiä maailmanmusiikin opettamisesta
Tässä tutkimuksessa pohditaan maailmanmusiikin käsitettä niin musiikillisesta kuin
sosioekonomisesta näkökulmasta, sen määrittelyyn liittyviä ongelmia, maailmanmusiikin
opettamisen pedagogiikkaa sekä peruskoulun ja maailmanmusiikin välistä suhdetta. Aihe tulee
olemaan tärkeä globalisaation kiihtyvän tahdin myötä. Kansainvälistymiseltä ei voi enää välttyä.
Lisäksi vuonna 2016 portaittain voimaan astuva opetussuunnitelma tukee vahvasti
monikulttuurisuuteen liittyviä teemoja.
Puolistrukturoituna haastattelututkimuksena toteutettu empiirinen osio sisältää kahdeksan
Pirkanmaan alueella työskentelevän, musiikkia ainakin jonkin verran opettavan opettajan
näkemyksiä aiheesta. Informantteja pyydettiin määrittelemään maailmanmusiikin käsite,
kuvailemaan omaa maailmanmusiikin opetustaan sekä tunnistamaan sen opettamiseen liittyvää
problematiikkaa. Minkäänlaisia taustatietoja tai harrastuneisuutta asiasta ei vaadittu. Keskiössä
kysymyksissä olivat pedagogiset ulottuvuudet ja vastaajien oman opetuksen reflektointi, sillä
maailmanmusiikin opettamista alakoulussa ei aiemmin ole juurikaan tutkittu.
Tuloksista näkee, että maailmanmusiikin käsite koko laajuudessaan oli melko vieras
suurimmalle osalle vastaajista. Tämä hankaloitti loogisesti myös myöhempää pohdintaa
opettamisen muodoista ja metodeista, jolloin kaikki vastaukset eivät olleet täysin relevantteja.
Kaikki haastateltavat onnistuivat kuitenkin löytämään jonkinlaisia näkökulmia kysymyksiin.
...
Muu nimeke
Alakoulun opettajien näkemyksiä maailmanmusiikin opettamisestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." : alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta
Makkonen, Jenni; Pyykönen, Anniina (2018)Makkonen, Jenni & Pyykönen, Anniina. 2018. "Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." – Alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta. Kasvatustieteen ... -
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ... -
Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?
Salminen, Sonja (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli havainnoida ja avata syrjiviä yhteiskunnallisia rakenteita oppikirjojen kuvituksen näkökulmasta. Tutkittavana ilmiönä toimivat erilaiset vähemmistöihin liitettävät normit, ... -
Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa
Ivars, Hilda (2023)Musiikki ja kieli kulkevat käsi kädessä ja niillä on paljon yhteistä: Molemmissa on melodia, rytmi, intonaatio ja molemmilla välitetään viestiä sekä suullisesti että merkkijärjestelmän avulla. Kielen ja musiikin siirtovaikutus ... -
Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
Lyhty, Jarmo (2018)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.