Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa
Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja
pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen
antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea
oppilaan musiikillista minäpystyvyyttä. Kiinnostukseni minäpystyvyyden vahvistamiseen
käytännön koulutyössä kumpuaa opetustyössä huomaamastani oppilaiden heikosta
minäpystyvyydestä erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka
välttelevät laulamista ja tuovat esiin, etteivät osaa laulaa.
Tutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan näkemyksiä oppilaan minäpystyvyyden
vahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja
havainnoimalla heidän palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on käytetty
menetelmätriangulaatiota. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opettajat pitävät musiikillisen minäpystyvyyden tukemista merkittävänä oppilaan työskentelyn,
osallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin
eri tavoin ja heidän mielipiteensä laulamisen yhteydessä käytetyistä arviointimenetelmistä, kuten
laulukokeesta, erosivat merkittävästi. Opettajat käyttivät huomattavan paljon minäpystyvyyttä
tukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lisäksi tutkimuksessa paljastui, että erityisen
tehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itsesäätelypalautteen
käyttäminen
...
Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja
pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen
antaminen laulamisesta. Lisäksi syvennyn laulupedagogisiin keinoihin, joilla voidaan tukea
oppilaan musiikillista minäpystyvyyttä. Kiinnostukseni minäpystyvyyden vahvistamiseen
käytännön koulutyössä kumpuaa opetustyössä huomaamastani oppilaiden heikosta
minäpystyvyydestä erityisesti laulamista kohtaan. Jokaiseen luokkaan mahtuu oppilaita, jotka
välttelevät laulamista ja tuovat esiin, etteivät osaa laulaa.
Tutkin kolmen alakoulun musiikinopettajan näkemyksiä oppilaan minäpystyvyyden
vahvistamisesta musiikintunneilla. Toteutin laadullisen tutkimuksen haastattelemalla opettajia ja
havainnoimalla heidän palautteen antamistaan oppitunneilla, joten tutkimuksessa on käytetty
menetelmätriangulaatiota. Tulokset analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Opettajat pitävät musiikillisen minäpystyvyyden tukemista merkittävänä oppilaan työskentelyn,
osallistumisen ja motivoitumisen kannalta. Kuitenkin opettajat toteuttavat laulun arviointia hyvin
eri tavoin ja heidän mielipiteensä laulamisen yhteydessä käytetyistä arviointimenetelmistä, kuten
laulukokeesta, erosivat merkittävästi. Opettajat käyttivät huomattavan paljon minäpystyvyyttä
tukevia laulupedagogisia keinoja opetuksessaan. Lisäksi tutkimuksessa paljastui, että erityisen
tehokkaita palautteen antamisen tapoja ovat prosessipalautteen ja itsesäätelypalautteen
käyttäminen
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
Airaksinen, Erika (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä mieltä opettajat, jotka opettavat musiikkia alakoulussa ovat laulamisen ja äänenkäytön opetuksesta sekä sen merkityksestä musiikin oppiaineeseen. Tutkimuksen tavoitteena on myös ... -
Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa
Pyykkönen, Meritta (2020)Tutkielmassani tarkastelen terveen äänenkäytön tilaa alakoulun musiikinopetuksessa. Vaikka laulaminen on edelleen vahva osa suomalaista musiikkikasvatusperinnettä, on terveen äänenkäytön opetus hiljalleen jäänyt opetussu ... -
Arviointi alakoulun musiikintunneilla
Önkki, Siiri (2018)Arviointi on keskeinen osa jokaisen opettajan työtä. Jokainen opettaja on velvoitettu arvioimaan oppilaitaan. Taito- ja taideaineiden arvioinnin tarpeellisuudesta ja ongelmallisuudesta on kuitenkin keskusteltu paljon ... -
Oppilaan musiikillisen harrastuneisuuden huomioiminen 6. luokan musiikinopetuksessa yhden luokanopettajan kokemana
Melander, Ulla-Maija (2005) -
Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena
Mustonen, Maria (2022)Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.