Hierarkiattomuuden ja vastuunannon merkitys työhyvinvoinnille informaatioteknologian organisaatiossa
Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten hierarkiattomuus näyttäytyy informaatioteknologian organisaatiossa henkilöstön työhyvinvoinnin näkökulmasta. Samalla tutkimuksessa tarkasteltiin työntekijän itseohjautuvuuden ja työyhteisön tuen merkitystä työhyvinvoinnille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena JELMO-tutkimushankkeesta saadun aineiston avulla. Aineisto koostui kuuden samassa IT-alan organisaatiossa työskentelevän työntekijän haastatteluista. Haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuskysymysten pohjalta nousseet teemat analysoitiin ja niistä muodostettiin neljä pääteemaa sekä yksi alateema.
Tutkimustulokset koostuivat neljästä pääteemasta, joita olivat hierarkiattomuuden mukanaan tuoma vastuu ja vapaus, työyhteisön tuki sekä itseohjautuvuus. Vastuun alateemaksi muodostui lisäksi epävarmuuden teema. Tutkimuksessa kävi ilmi, että hierarkiattomalla yritysrakenteella oli merkitystä työhyvinvoinnin kannalta, sillä se vaikutti koko organisaation toimintamalleihin. Samalla työyhteisön antaman tuen ja yksilön oman itseohjautuvuuden avulla hierarkiattomaan organisaatioon sopeutuminen oli huomattavasti helpompaa ja työ koettiin mielekkäämpänä.
Tutkimuksessa hierarkiattomuus korostui ilmiönä vahvasti ja herätti osittain ristiriitaisia mielipiteitä työntekijöiden keskuudessa. Henkilöstön aiemmalla työkokemuksella, luonteenpiirteillä, tavoitteilla ja työntekijän työssään kokemalla vapaudella oli merkitystä työhyvinvoinnin kannalta. Hierarkiattomassa yrityksessä työskentelevät kokivat mahdollisuutensa itseohjautuvaan ja autonomiseen työhön tärkeiksi tekijöiksi työssä jaksamisen kannalta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille
Leppänen, Jenna; Tervamäki, Niina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän ... -
Sisäisen viestinnän merkitys henkilöstön työhyvinvoinnille muutostilanteessa
Hakkarainen, Minna (2017)Tämän tutkimuksen lähtökohtana toimi kiinnostus selvittää, miten sisäisellä viestinnällä voidaan muutostilanteessa vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Tutkimuksella haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: ... -
"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
Arvaja, Iina (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskas ... -
Etätyön johtaminen : sosiaalisen pääoman merkitys työhyvinvoinnille etätyöympäristössä
Aro, Niini (2023)Etätyö on yksi merkittävistä työelämän murroksista. Vaikka käsitteenä etätyö ei ole uusi ja sen juuret ulottuvat 1970-luvulle, on sen merkitys nykypäivänä kasvanut, sillä lähes jokaisen organisaation toimintaan liittyy ... -
Johtajuutta vai johtajattomuutta? : johtamisen merkitys luovuudelle informaatioteknologian organisaatioissa
Collin, Kaija; Auvinen, Tommi; Herranen, Sanna; Paloniemi, Susanna; Riivari, Elina; Sintonen, Teppo; Lemmetty, Soila (Jyväskylän yliopisto, 2017)[Lukijalle] Ammatillinen toimijuus, luovuus ja johtaminen – onko näillä asioilla tekemistä toistensa kanssa? Kyllä on ja pitää olla. Elämme yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti mielenkiintoista aikaa, joka on lukuisten ...