"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin työntekijöiden omien kokemusten avulla, mitkä eri sosioemotionaaliset taidot vaikuttivat tiimissä työskentelyn toimivuuteen ja sitä kautta so- siaaliseen työhyvinvointiin.
Tutkielman aineistona käytettiin TUIKKU-hankkeen (2022) tutkijoiden to- teuttamia varhaiskasvatuksen työntekijöiden videoavusteisia yksilö- ja ryhmä- haastatteluja, jotka kerättiin tammi-kesäkuussa 2022. Haastatteluista yhdeksän oli yksilöhaastatteluja ja kolme ryhmähaastatteluja. Aineiston analyysi toteutettiin temaattisella sisällönanalyysilla, jonka avulla tunnistettiin pääteemat: tunteiden ilmaisu, emotionaalinen tuki ja yhteisöllisyyden rakentaminen. Teemat muodostettiin teoriasidonnaisesti tukeutuen aiempaan tutkimukseen sosioemotionaalisista taidosta.
Tämä tutkimus osoitti varhaiskasvatuksen henkilökunnan olevan sosio- emotionaalisesti taitavia. Varhaiskasvatuksen henkilökunta pyrki löytämään rakentavia tapoja sekä yhteiseen että yksilölliseen tunteiden ilmaisemiseen ja -säätelyyn tiimityössä. Tiimin jäsenten vuorovaikutus ja tunneilmaisu oli toisia tukevaa, kunnioittavaa ja aitoa. Huumoria, empatiaa ja tunteiden sanoittamista pidettiin tärkeinä sosioemotionaalisina taitoina tiimityössä. Nämä taidot olivat osoitus myös sosiaalisen työhyvinvoinnin edistämisestä työtiimissä ja -yhtei- sössä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
TUIKKU – tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen: monimenetelmällisen tutkimuksen tutkimusaineistot
Sevon, Eija; Koivula, Merja; Hanhikoski, Essi; Palojärvi, Anu; Mustola, Marleena; Laakso, Mari; Räikkönen, Eija (University of Jyväskylä, 2024)This research project focuses on the themes of socio-emotional skills and participation in early childhood education and care (ECEC). The study focused on these themes from the perspective of children, parents, and early ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ... -
Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Määttä, Sami; Koivula, Merja; Huttunen, Kerttu; Paananen, Mika; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu; Laakso, Marja-Leena (Opetushallitus, 2017) -
Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
Peltomäki, Emmiina; Väätäjä, Veera (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keinoja, joilla varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat lasten sosioemotionaalisia taitoja varhaiskasvatuksessa, sekä tarkastella sitä, millaisia vahvuuksia ja haasteita ...