Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän kokemalleen työhyvinvoinnille, sekä mitkä tekijät työyhteisössä edistävät ja mitkä heikentävät heidän työhyvinvointiaan. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmässä tammikuussa 2019. Tutkimukseen osallistui 51 luokanopettajaa ympäri Suomea. Laadullinen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että suurin osa luokanopettajista koki työhyvinvointinsa hyväksi tai erittäin hyväksi. Työyhteisöllä nähtiin olevan suuri merkitys työhyvinvoinnille. Yleisimmiksi työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi työyhteisössä osoittautuivat kollegiaalisuus, työyhteisön suotuisa ilmapiiri ja esimiehen tuki. Yleisimmiksi työhyvinvointia heikentäviksi tekijöiksi työyhteisössä osoittautuivat puolestaan johtamisen ongelmat, työyhteisön epäsuotuisa ilmapiiri ja kollegiaalisuuden vähäisyys. Tulokset antavat viitteitä siitä, että työyhteisöllä on merkitystä luokanopettajien työhyvinvoinnille, minkä vuoksi sen toimivuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Resursseja tulisi tutkimuksen perusteella suunnata erityisesti työyhteisön ilmapiirin, kollegiaalisuuden ja johtajuuden tukemiseen. Lisäksi aihetta on tarpeen tutkia lisää, jotta tutkimustietoa voitaisiin hyödyntää käytännössä työyhteisön kehittämiseen luokanopettajien työhyvinvointia tukevaksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25563]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
Kouhia, Tilda (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat lähityöyhteisölleen työhyvinvointiin liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa näistä merkityksistä sekä ymmärtää, minkälaista ... -
Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
Savolainen, Jatta (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ja rehtoreiden ajatuksia ja kokemuksia työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan työhyvinvointiin ja millainen rooli ... -
Alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnilleen merkityksellisistä tekijöistä
Linnanmäki, Henriikka; Mäkelä, Jyri (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme alakoulun luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita opettajat nimesivät ... -
Yhteisopettajuuden hyödyt ja tuki työhyvinvoinnille luokanopettajien kokemana
Saharinen, Ida (2020)Tämän pro-gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on yhteisopettajuuden hyödyistä. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemusta siitä, tukeeko yhteisopettajuus opettajien ... -
"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
Arvaja, Iina (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskas ...