Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän kokemalleen työhyvinvoinnille, sekä mitkä tekijät työyhteisössä edistävät ja mitkä heikentävät heidän työhyvinvointiaan. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmässä tammikuussa 2019. Tutkimukseen osallistui 51 luokanopettajaa ympäri Suomea. Laadullinen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että suurin osa luokanopettajista koki työhyvinvointinsa hyväksi tai erittäin hyväksi. Työyhteisöllä nähtiin olevan suuri merkitys työhyvinvoinnille. Yleisimmiksi työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi työyhteisössä osoittautuivat kollegiaalisuus, työyhteisön suotuisa ilmapiiri ja esimiehen tuki. Yleisimmiksi työhyvinvointia heikentäviksi tekijöiksi työyhteisössä osoittautuivat puolestaan johtamisen ongelmat, työyhteisön epäsuotuisa ilmapiiri ja kollegiaalisuuden vähäisyys. Tulokset antavat viitteitä siitä, että työyhteisöllä on merkitystä luokanopettajien työhyvinvoinnille, minkä vuoksi sen toimivuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Resursseja tulisi tutkimuksen perusteella suunnata erityisesti työyhteisön ilmapiirin, kollegiaalisuuden ja johtajuuden tukemiseen. Lisäksi aihetta on tarpeen tutkia lisää, jotta tutkimustietoa voitaisiin hyödyntää käytännössä työyhteisön kehittämiseen luokanopettajien työhyvinvointia tukevaksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
Kouhia, Tilda (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat lähityöyhteisölleen työhyvinvointiin liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa näistä merkityksistä sekä ymmärtää, minkälaista ... -
Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana
Andersson, Kia; Ojanruoko, Ann-Christina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle. Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja ... -
Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
Savolainen, Jatta (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ja rehtoreiden ajatuksia ja kokemuksia työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan työhyvinvointiin ja millainen rooli ... -
Luokanopettajien kokemukset yhteisopettajuudesta ja sen merkityksestä luokanopettajien työhyvinvoinnille
Kärkkäinen, Piia (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja sen merkityksestä heidän työhyvinvoinnilleen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapa oli ... -
Alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnilleen merkityksellisistä tekijöistä
Linnanmäki, Henriikka; Mäkelä, Jyri (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme alakoulun luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita opettajat nimesivät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.