Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä : opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen.
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen aiheena oli sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteydet oppimiselle. Tutkimuksen päätehtävä oli tarkastella opettajien käsityksiä oppilaiden ajattelun sekä taitojen rakentumisesta sosiodigitaalisuutta hyödyntävissä opetusympäristöissä, joista tutkimuksissa käytetään myös nimitystä innovatiiviset opetusmenetelmät. Tutkimuksen viitekehys rakentui digitaalisuutta hyödyntävän opetuksen määrittelyyn, osallistavan ja ymmärrystä edistävän oppimisen kuvaukseen uuden opetussuunnitelman (POPS2014) valossa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, ja se pohjautuu fenomenografiseen tutkimusmetodologiaan. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä seitsemää sekä alakoulun että yläkoulun opettajaa kevään 2018 aikana. Litteroitua aineistoa kertyi yhteensä 53 sivua, joka analysoitiin fenomenografisella aineistoanalyysillä. Tuloksiksi muodostui neljä pääkategoriaa eli käsitystä sosiodigitaalisuuden yhteyksistä oppimiseen: teknologisten välineiden hallinta, työskentelyn taidot, ajattelun kehittyminen sekä elämisen taidot. Yhteydet sekä laaja-alaisten taitojen kehittymiselle ja siten tulevaisuuden taitojen edistymiselle olivat tuloksissa selkeästi nähtävissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28131]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Videopelit oppimisen tukena : opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä
Niskanen, Patrick (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä videopelien merkityksestä kouluopetuksessa. Tarkastelun kohteena oli videopelien rooli kouluopetuksessa, ... -
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ... -
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ... -
Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
Lyytinen, Hannamari; Tarvainen, Heidi (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun ... -
Käänteinen oppiminen ja teknologiset apuvälineet peruskoulun yläluokkien ja lukion matematiikan opetuksessa
Avikainen, Erika (2022)Tutkielma kokoaa yhteen tuloksia, joita on saatu käänteisen oppimisen sovelluksista peruskoulussa ja lukiossa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelussa on painotettu opetusteknologian hyödyntämistä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.