Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa vaihtelevat opetus- ja oppimismenetelmät. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan laajenevia oppimisympäristöjä sekä ulko-opetusta ja ulkona oppimista.
Tutkimustehtävänä on tutkia ja kuvata, minkälaisia erilaisia käsityksiä luokanopettajilla on ulkona oppimisesta ja ulko-opetuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella Suomen ympäristöopiston koordinoiman Ulko- luokka-hankkeen alkukartoituksen yhteydessä hankkeeseen osallistuneilta opettajilta. Kyselyyn vastasi 57 opettajaa.
Fenomenografisen analyysin jälkeen tutkimustuloksiksi muotoutui neljä erilaista pääkategoriaa eli käsitystä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta. Ensimmäisessä pääkategoriassa ulko-opetus ymmärretään luokkahuoneen, useimmiten koulurakennuksen ulkopuolella, lähiympäristössä tapahtuvana opetuksena. Toisessa pääkategoriassa ulko-opetus ja ulkona oppiminen kuvataan toiminnallisena ja kokonaisvaltaisena oppimisena elämysten ja kokemus- ten kautta. Kolmannessa pääkategoriassa kuvataan ulko-opetuksen sisällöiksi kaikki opetussuunnitelman sisällöt. Neljännessä ja viimeisessä pääkategoriassa kuvataan ulko-opetuksen merkitystä hyvinvoinnille niin puhtaan ilman kuin fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin kautta. Tutkittavilla opettajilla oli moni- puolisista kuvauksista huolimatta varsin yhtenäinen käsitys ulkona oppimises- ta ja ulko-opetuksesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luonto oppimisympäristönä : oppilaiden kokemuksia ulkona oppimisesta ja ulko-opetuksesta
Yli-Hukka, Miia (2023)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia oppilailla on ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada opettajana jonkinlainen käsitys siitä, minkälainen kokemus ... -
Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
Fahlström, Piia (2023)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan ... -
Kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen mahdollisuuksista ja haasteista
Salminen, Teppo (2023)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin ulkona oppimisen ominaispiirteitä ja niiden toteuttamista kemian oppimisen näkökulmasta. Kemian peruskoulun ja lukion oppimateriaaleja tarkasteltiin ulkona oppimisen näkökulmasta. ... -
”Niin siis nimenomaan, semmoinen tavallaan rohkeus kokeilla ja katsoa että no mitäs tässä tapahtuu” : aloittavien opiskelijoiden käsityksiä oppimisesta verkkopainotteisessa fysioterapeuttikoulutuksessa – fenomenografinen tutkimus
Franicevic, Marko (2023)Verkkopainotteinen opiskelu on viime vuosina lisääntynyt runsaasti pedagogisten ratkaisujen muuttuessa, teknologian kehittyessä ja yhteiskunnallisten asioiden vaikuttaessa. Suomessa käynnistyi ensimmäinen verkkopainotteinen ... -
Opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.
Linna, Sanna (2018)A1-kielen opetus varhennetaan Suomessa alkamaan 1. luokan keväällä vuoden 2020 alusta lähtien. Tämän tutkielman kohteena on varhennetun kielen opettajille suunnattu the Early Bird Gets the Word -täydennyskoulutus. Tavoitteena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.