University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa

Thumbnail
View/Open
432.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lyytinen, Hannamari |
Tarvainen, Heidi
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun englannin kielen opetuksessaan sekä mitä hyötyjä ja haasteita he olivat havainneet liittyvän toiminnallisuuden käyttöön. Tutkimuksen taustalla oli opetussuunnitelmassa korostuva toiminnallinen opetus sekä suomalaisen perusopetuksen kielenopetuksessa tapahtunut muutos, jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus varhennettiin alkamaan ensimmäisellä vuosiluokalla. Tutkimukseen osallistui 33 opettajaa, joilla oli kokemusta varhennetun englannin kielen opetuksesta. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui verkkokyselyllä ja tutkimukseen osallistujat tavoitettiin sosiaalisen median kautta. Kyseessä oli fenomenologis-hermeneuttinen, pääosin laadullinen tutkimus, jonka aineiston analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat käsittivät toiminnallisuuden pääosin opetusmenetelminä, joita olivat liike, leikit, musiikki ja pelit. Opettajat mielsivät toiminnallisuuden ilmenemismuodoiksi myös materiaalit, monipuoliset työskentelytavat ja vaihtelevat oppimisympäristöt. Monet opettajista eivät pyrkineet määrittelemään toiminnallisuutta, mutta osassa vastauksista sen kuvailtiin tarkoittavan oppilaiden aktiivista roolia. Toiminnallisuuden hyötyinä opettajat kuvailivat esimerkiksi sitä, että toiminnallisuus aktivoi ja motivoi oppilaita. Lisäksi toiminnallisuuteen kuvailtiin liittyvän myös haasteita, kuten oppilaiden lisääntynyt levottomuus ja oppimisen arviointi. ...
Keywords
opetus opetusmenetelmät oppiminen toiminnallisuus kieli ja kielet englannin kieli alkuopetus opettajat kieltenopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205192776

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta 

    Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ...
  • Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa 

    Heinänen, Tessa (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajien toimijuus ilmenee opettajien kokemuksissa varhaisen englannin kielen opetuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät edistävät ja rajoittavat ...
  • Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina 

    Heilimo, Tomi (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on varhennetusta kieltenopetuksesta. Tämän pääkysymyksen avulla pyrin löytämään vastauksen toiseen kysymykseen, joka on: Mitä havaintoja ...
  • Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus 

    Pesonen, Päivikki (2020)
    Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ...
  • A comparative study of teaching methods in first language and second language teaching 

    Ålander, Nina (2020)
    Äidinkielen ja vieraan kielen oppitunnit ovat tuntuneet keskenään hyvin erilaisilta, vaikka molemmat ovat kielen oppitunteja: täten herää kysymys, mikä tekee oppitunneista niin erituntuisia. Tämä on vertaileva tutkimus, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre