Toiminnallisen matematiikan mahdollisuuksia etsimässä : ”Sen kautta voijaan luoda niin paljon iloa ja yhteistyötä ja semmosta syvällisempää ymmärtämistä”

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisen matematiikan tarjoamia mahdollisuuksia peruskoulun ja lukion matematiikan opetukseen. Pyrkimyksenä oli kartoittaa opettajien käsityksiä toiminnallisten työtapojen käytön tavoitteista ja niihin liittyvistä haasteita sekä selvittää, minkälaisten harjoitteiden ja välineiden avulla he toteuttavat toiminnallista matematiikkaa. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan matematiikan opettamista ja oppimista sekä määritellään toiminnallista matematiikkaa ja esitellään opetusmenetelmiä, joiden avulla sitä voidaan toteuttaa. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi opettajaa: kolme luokanopettajaa ja kaksi aineenopettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua sekä havainnointia. Tutkimusmenetelmänä toimi fenomenografia, jonka avulla luokittelin aineistosta nousevat käsitteet neljän kategorian alle: toiminnallisen matematiikan mahdollisuudet, edut ja haasteet sekä mitä käyttö edellyttää opettajalta. Kuvasin niitä narratiivin kerronnan avulla. Toiminnallinen matematiikka mahdollistaa syvällisempää ymmärtämistä matematiikasta, aktivoi oppilasta ja lisää luokkahuoneen vuorovaikutusta. Tulosten mukaan sen käyttö tarjoaa myös oppilaalle mahdollisuuden omakohtaisten kokemusten saamiseen, lisää matematiikan opiskelun mielekkyyttä, tarjoaa konkretiaa sekä huomioi oppilaiden yksilöllisiä tarpeita. Käytön haasteina nousi esiin toimintavälineiden saatavuus, dokumentoinnin vaikeus, oppimisympäristö, koulun toimintakulttuuri ja erityisesti lukioissa ajan puute. Toiminnallisten menetelmien käyttö edellyttää myös opettajalta uskallusta kokeilla sekä vaivaa tehdä toimintamateriaaleja.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810224471Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share