Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus käsittelee varhaiskasvatusikäisten lasten käsityksiä lapsiryhmän sosioemotionaalisesti turvallisesta ilmapiiristä lapsiryhmässä. Turvallisen ilmapiirin hyödyistä puhutaan paljon, mutta käsitykset ilmapiiristä ovat yleensä aina aikuisten. Aikuiset voivat tukea lapsiryhmän ilmapiirin rakentumista, jos he ovat tietoisia lasten näkemyksestä sosioemotionaalisesti turvallisesta ilmapiiristä. Lasten kuuleminen on tärkeää.
Tutkimuksemme aineisto on kerätty haastattelemalla yhdeksää 3–4 -vuotiasta lasta. Yhtä haastattelua lukuun ottamatta haastattelut toteutettiin parihaastatteluina. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, ja haastattelukysymykset pohjautuvat aiempaan teoriatietoon. Haastattelut äänitettiin ja äänitteet litteroitiin sanatarkasti aineiston analyysiä varten.
Tutkimuksemme mukaan lasten mielestä lapsiryhmän sosioemotionaalisesti edistäviä tekijöitä ovat lasten aktiivinen osallistuminen, lasten myönteiset vertaisryhmäsuhteet, yhteenkuuluvuudentunne ja aikuisen läsnäolo. Estäviä tekijöitä puolestaan ovat aikuisten valta-asema suhteessa lapsiin, kiusaaminen vertaisryhmäsuhteissa ja kielteiset asiat päiväkodissa. Aikuisilla on erilaisia rooleja lapsiryhmän sosioemotionaalisen ilmapiirin rakentajana. Nämä roolit ovat osallisuuden mahdollistaja, turvallisuuden tunteen tuoja, lasten hyvinvoinnin edistäjä, aikuiset päätöksentekijöinä ja aikuiset eivät ole läsnä.
Lasten näkemyksen mukaan sosioemotionaalisesti turvallisessa ilmapiirissä lapset saavat olla tasavertaisia toimijoita aikuisten kanssa. Lapsiryhmässä lapset voivat luottaa siihen, että he saavat aikuisilta apua ja tukea. Lapsiryhmässä vallitsevat myönteiset vertaisryhmäsuhteet eikä kiusaamista esiinny.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4764]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa
Reinikainen, Salla (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ... -
"Hei sä voit kuljettaa ja mä painan tästä" : lasten yhteistoiminnallinen vertaistyöskentely Tunne-etsivät pelin aikana.
Vallenius, Heini (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 5-vuotiaiden lasten vertaistyöskentelyä digitaalisen, tunne- ja sosiaalisia taitoja vahvistavan Tunne-etsivät-pelin aikana. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta ... -
Lasten sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa
Neitola, Marita; Koivula, Merja (Turun yliopisto; Rinnalla-hanke; Opetushallitus, 2020) -
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ...