dc.contributor.advisor | Eerola-Pennanen, Paula | |
dc.contributor.author | Poikonen, Heidi | |
dc.contributor.author | Rajala, Minna | |
dc.date.accessioned | 2018-09-24T05:34:35Z | |
dc.date.available | 2018-09-24T05:34:35Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59626 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus käsittelee varhaiskasvatusikäisten lasten käsityksiä lapsiryhmän sosioemotionaalisesti turvallisesta ilmapiiristä lapsiryhmässä. Turvallisen ilmapiirin hyödyistä puhutaan paljon, mutta käsitykset ilmapiiristä ovat yleensä aina aikuisten. Aikuiset voivat tukea lapsiryhmän ilmapiirin rakentumista, jos he ovat tietoisia lasten näkemyksestä sosioemotionaalisesti turvallisesta ilmapiiristä. Lasten kuuleminen on tärkeää.
Tutkimuksemme aineisto on kerätty haastattelemalla yhdeksää 3–4 -vuotiasta lasta. Yhtä haastattelua lukuun ottamatta haastattelut toteutettiin parihaastatteluina. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, ja haastattelukysymykset pohjautuvat aiempaan teoriatietoon. Haastattelut äänitettiin ja äänitteet litteroitiin sanatarkasti aineiston analyysiä varten.
Tutkimuksemme mukaan lasten mielestä lapsiryhmän sosioemotionaalisesti edistäviä tekijöitä ovat lasten aktiivinen osallistuminen, lasten myönteiset vertaisryhmäsuhteet, yhteenkuuluvuudentunne ja aikuisen läsnäolo. Estäviä tekijöitä puolestaan ovat aikuisten valta-asema suhteessa lapsiin, kiusaaminen vertaisryhmäsuhteissa ja kielteiset asiat päiväkodissa. Aikuisilla on erilaisia rooleja lapsiryhmän sosioemotionaalisen ilmapiirin rakentajana. Nämä roolit ovat osallisuuden mahdollistaja, turvallisuuden tunteen tuoja, lasten hyvinvoinnin edistäjä, aikuiset päätöksentekijöinä ja aikuiset eivät ole läsnä.
Lasten näkemyksen mukaan sosioemotionaalisesti turvallisessa ilmapiirissä lapset saavat olla tasavertaisia toimijoita aikuisten kanssa. Lapsiryhmässä lapset voivat luottaa siihen, että he saavat aikuisilta apua ja tukea. Lapsiryhmässä vallitsevat myönteiset vertaisryhmäsuhteet eikä kiusaamista esiinny. | fi |
dc.format.extent | 61 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | sosioemotionaalisuus | |
dc.subject.other | lasten käsitykset | |
dc.title | Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809244213 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | ryhmät | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | ilmapiiri | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | vertaissuhteet | |
dc.subject.yso | sosiaalinen kasvatus | |
dc.subject.yso | sosiaalinen vuorovaikutus | |