Lapset ja aikuiset rakentamassa sosioemotionaalisesti turvallista ilmapiiriä lapsiryhmässä

Abstract
Tämä tutkimus käsittelee varhaiskasvatusikäisten lasten käsityksiä lapsiryhmän sosioemotionaalisesti turvallisesta ilmapiiristä lapsiryhmässä. Turvallisen ilmapiirin hyödyistä puhutaan paljon, mutta käsitykset ilmapiiristä ovat yleensä aina aikuisten. Aikuiset voivat tukea lapsiryhmän ilmapiirin rakentumista, jos he ovat tietoisia lasten näkemyksestä sosioemotionaalisesti turvallisesta ilmapiiristä. Lasten kuuleminen on tärkeää. Tutkimuksemme aineisto on kerätty haastattelemalla yhdeksää 3–4 -vuotiasta lasta. Yhtä haastattelua lukuun ottamatta haastattelut toteutettiin parihaastatteluina. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, ja haastattelukysymykset pohjautuvat aiempaan teoriatietoon. Haastattelut äänitettiin ja äänitteet litteroitiin sanatarkasti aineiston analyysiä varten. Tutkimuksemme mukaan lasten mielestä lapsiryhmän sosioemotionaalisesti edistäviä tekijöitä ovat lasten aktiivinen osallistuminen, lasten myönteiset vertaisryhmäsuhteet, yhteenkuuluvuudentunne ja aikuisen läsnäolo. Estäviä tekijöitä puolestaan ovat aikuisten valta-asema suhteessa lapsiin, kiusaaminen vertaisryhmäsuhteissa ja kielteiset asiat päiväkodissa. Aikuisilla on erilaisia rooleja lapsiryhmän sosioemotionaalisen ilmapiirin rakentajana. Nämä roolit ovat osallisuuden mahdollistaja, turvallisuuden tunteen tuoja, lasten hyvinvoinnin edistäjä, aikuiset päätöksentekijöinä ja aikuiset eivät ole läsnä. Lasten näkemyksen mukaan sosioemotionaalisesti turvallisessa ilmapiirissä lapset saavat olla tasavertaisia toimijoita aikuisten kanssa. Lapsiryhmässä lapset voivat luottaa siihen, että he saavat aikuisilta apua ja tukea. Lapsiryhmässä vallitsevat myönteiset vertaisryhmäsuhteet eikä kiusaamista esiinny.
Main Authors
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809244213Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share