University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa

Thumbnail
View/Open
992.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Reinikainen, Salla
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset kuvaavat kertomissaan tarinoissa sekä sitä, millaisia omia ja vertaistensa tunteita he kertovat liittyvän heidän kuvaamiinsa ristiriitatilanteisiin. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisena aikuisen rooli näyttäytyi lasten kertomissa tarinoissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui lasten vertaissuhteita, niihin liittyviä ristiriitatilanteita ja lasten tunteiden kehitystä tarkastelevista tutkimuksista. Metodinen viitekehys sisälsi tämän tutkimuksen kannalta merkityksellisten narratiivisen tutkimuksen piirteiden sekä konstruktivistisen lähestymistavan näkökulmien avaamista. Tutkimuksen aineisto kerättiin Tarinataikurituokiot -menetelmällä ja se koostui 18 tarinasta, joissa lapset kertoivat yhteensä 26 ristirii-tatilanteesta. Aineisto analysoitiin Labovin täydellisen kertomuksen rakenteen ja narratiivien analyysin avulla. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ristiriitatilanteet kerrottiin luonnollisena osana lasten vertaissuhteita. Ulossulkemistilanteet olivat tässä tutkimuksessa ristiriitatilanne, josta lapset kertoivat eniten. Muut lasten kuvaamat ristiriitatilanteet liittyivät sääntöjen noudattamiseen, erimielisyyteen tavarasta tai leikistä, mielen pahoittamiseen leikissä sekä lasten väliseen eriarvoisuuteen. Lapset kuvasivat tunteita tarinoissaan, mutta tunteiden syvempi tarkastelu jäi puuttumaan. Tunteiden vaihtelu näyttäytyi tarinoissa arkisena, toistuvana ja nopeasti tapahtuvana. Aikuisen lapset kuvasivat ristiriitatilanteiden ulkopuolisena hahmona, joka käytti auktoriteettiaan tilanteen ratkaisemiseksi. ...
Keywords
ristiriitatilanteet narratiivisuus lapset (ikäryhmät) tunteet vertaissuhteet varhaiskasvatus tunnetaidot tarinat sosiaaliset taidot sosiaalinen kehitys leikkiminen tutkimusmenetelmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103101913

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lasten sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa 

    Neitola, Marita; Koivula, Merja (Turun yliopisto; Rinnalla-hanke; Opetushallitus, 2020)
  • "Hei sä voit kuljettaa ja mä painan tästä" : lasten yhteistoiminnallinen vertaistyöskentely Tunne-etsivät pelin aikana. 

    Vallenius, Heini (2018)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 5-vuotiaiden lasten vertaistyöskentelyä digitaalisen, tunne- ja sosiaalisia taitoja vahvistavan Tunne-etsivät-pelin aikana. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta ...
  • "Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista 

    Rehula, Paula; Pöysä, Meri (2021)
    Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitimme, millaisia näkemyksiä 3–6-vuotiaat lapset ilmaisevat vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä varhaiskasvatuksen opettajan ohjaamilla tuokioilla. Hyödynsimme tutkimuksessamme ...
  • Lasten vertaissuhdetaidot ja kiusaaminen esikoulun vertaisryhmissä 

    Laaksonen, Vilja (Jyväskylän yliopisto, 2014)
  • Using the Storytelling Method to Hear Children’s Perspectives and Promote Their Social-Emotional Competence 

    Koivula, Merja; Turja, Leena; Laakso, Marja-Leena (Sage Publications, 2020)
    This study investigated the use of a playful, narrative, vignette-based method, called Story Magician’s Play Time (SMPT), in supporting children’s social-emotional reasoning and in helping children practice their social ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre