Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorHartikainen, Tuomas
dc.date.accessioned2018-09-13T07:52:18Z
dc.date.available2018-09-13T07:52:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59506
dc.description.abstractTämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli se, että kielenkäyttäjillä on muistissa hallussaan suuri määrä valmiita tai puolivalmiita kielellisiä rakenteita, joita ei kieltä tuottaessaan tarvitse enää analyyttisesti purkaa kielioppiin nojaten. Lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin suomalaisten lukiolaisten metalingvistisiä taitoja artikkelien käyttöön liittyen. Tutkimukseen osallistui kuusi keskisuomalaista lukiolaisryhmää, joista kaksi koostui toisen vuoden, ja neljä kolmannen vuoden opiskelijoista. Määrällistä ja laadullista tutkimusdataa kerättiin opiskelijoiden englannin tunnin aikana artikkelintäyttötestin ja kyselyn avulla. Artikkelitestissä opiskelijat lukivat tekstin, josta oli poistettu kaikki artikkelit, ja lisäsivät tekstiin oikeat artikkelit. Testin sisään oli piilotettu fraasipareja, joissa artikkelin käyttö oli saman kielioppisäännön mukainen, mutta fraasiparit erosivat toisistaan yleisyydessään englanninkielessä. Artikkelitestin jälkeen opiskelijoita pyydettiin selittämään joitakin heidän omista artikkelivalinnoistaan, ja tarkoitus oli vertailla, olivatko selitykset samat yleisten ja harvinaisten fraasiparien kesken. Artikkelitestin tulosten perusteella opiskelijoiden oli merkittävästi helpompi syöttää tekstiin oikea artikkeli silloin, kun se esiintyi osana yleisempää fraasia harvinaisempiin fraaseihin verrattuna. Lisäksi opiskelijat perustelivat artikkelinkäyttöään yleisempien fraasien kohdalla enemmän intuitioon ja muistiin tukeutuen. Tutkimus vahvistaa käsitystä kielen formulaisuudesta, ja että ilmiö ei rajoitu ainoastaan leksikseen, vaan myös perinteisesti kieliopin hallitsemiksi luultuihin kielellisiin rakenteisiin. Kielten opetuksessa on siten syytä pohtia, voiko formulaisuus auttaa joidenkin kielellisten rakenteiden omaksumisessa, mutta yhtä lailla on valmennettava oppijoita tuottamaan ja tulkitsemaan heille uudenlaisia rakenteita.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherarticle system
dc.subject.otherlanguage processing
dc.subject.otherformulaic language
dc.subject.otherformulaic sequence
dc.subject.othermetalinguistic knowledge
dc.titleProcessing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809134107
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoartikkelit (kielitiede)
dc.subject.ysofraseologia
dc.subject.ysokielentutkimus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoarticles (parts of speech)
dc.subject.ysophraseology
dc.subject.ysolanguage research
dc.subject.ysolanguage learning
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright