Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > Näytä aineisto

On Track : idiom presentation in an upper secondary EFL course book

Thumbnail
Katso/Avaa
598.0Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Hämäläinen, Outi
Päivämäärä
2018
Oppiaine
Englannin kieliEnglish
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Kivettyneet ilmaisut ovat ilmaisuja, jotka muodostuvat useammasta kuin yhdestä sanasta. Kivettyneitä ilmaisuja ei kuitenkaan jaeta erillisiin osiin sanatasolla, vaan ne käyttäytyvät ennemminkin kuten yksittäiset sanat. Kivettyneet ilmaisut jaetaan eri alaluokkiin ja idiomit ovat yksi kivettyneiden ilmaisujen alaluokista. Perinteisesti määriteltyinä idiomit ovat monisanaisia yksikköjä, joiden merkitys on vaikeaselkoinen ja rakenne muuttumaton. Tämä tarkoittaa, ettei idiomin merkitys ole määriteltävissä vain lisäämällä sen yksittäisten sanojen merkitykset yhteen. Idiomien juuret ovat syvästi kulttuurissa ja ne voidaankin nähdä kielen opiskelijan ikkunana kohdekielen kulttuureihin. Kuitenkin idiomit ja niiden piilomerkitykset voivat aiheuttaa ongelmia kielen opiskelijalle. Tekstikirjoilla on rooli idiomien opettamisessa, ja siksi tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten lukion englannin oppikirjassa idiomit ovat esillä. Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Analyysissä tarkasteltiin kontekstia, jossa idiomit esiintyivät ja sen perusteella luotiin neljä erillistä kategoriaa: idiomit teksteissä, idiomit sanalistoissa, idiomit tehtävissä ja selkeästi erillisesti opetetut idiomit. Analyysissä selvisi, että vaikka kurssikirja sisältää idiomeja, se ei tarjoa oppilaille strategioita tai tietoa kuinka tunnistaa idiomeja tai kuinka analysoida niitä. Kirja tarjoaa tarkempaa tietoa idiomeista informaatiolaatikossa, joka kuitenkin antaa melko suppean määritelmän eikä neuvo oppilaita sen enempää strategioista, kuinka idiomien merkityksiä voi yrittää analysoida. Tehtävissä esiintyvät idiomit on upotettu tehtäviin, joissa oppilas kohtaa idiomeja ja joutuu myös itse käyttämään niitä. Oppilas ei kuitenkaan välttämättä ymmärrä, että kyseessä on idiomi, sillä se ei käy tehtävissä ilmi, vaan idiomeja kohdellaan kuten muitakin sanoja ja lauseita, jotka esiintyvät tehtävässä. Kuitenkin idiomeja esiintyy kirjan pääteksteissä, joten idiomien tärkeys on huomioitu. ...
Asiasanat
formulaic sequences EFL textbooks oppikirjat englannin kieli fraseologia idiomit kielen oppiminen textbooks English language phraseology idioms language learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810314569

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [4017]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school 

    Ylisirniö, Matti (2012)
    Kivettyneet ilmaisut voidaan määritellä useamman sanan pituisiksi ilmaisuiksi, jotka käyttäytyvät yksittäisten sanojen tavoin. Näillä fraaseilla on aina osasanoista riippumaton merkityksensä, ja on hyvin todennäköistä, ...
  • Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective 

    Hartikainen, Tuomas (2018)
    Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli ...
  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks 

    Myyry, Antti (2016)
    Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta ...
  • The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults 

    Rahela, Elina (2014)
    Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre