Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVesisenaho, Mikko
dc.contributor.authorMakkonen, Jenni
dc.contributor.authorPyykönen, Anniina
dc.date.accessioned2018-08-31T11:32:19Z
dc.date.available2018-08-31T11:32:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59407
dc.description.abstractMakkonen, Jenni & Pyykönen, Anniina. 2018. "Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." – Alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta. Kasvatustieteen Pro-gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajan koulutuslaitos. 79 sivua. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luokanopettajat ovat ottaneet ohjelmoinnin opetuksen kouluissa vastaan. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja opettajien motivaatiota. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaista tukea ja resursseja opettajat ovat saaneet ohjelmoinnin opettamiseen, sekä kuinka ohjelmointi on otettu heidän työyhteisössään vastaan. Tutkimus tehtiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää alakoulussa työskentelevää opettajaa puolistrukturoidulla haastattelulla. Aineistosta nousi esiin viisi teemaa. Tutkimuksessa saatiin selville, että ohjelmoinnin opetuksen monipuolisuus on pitkälti opettajan omasta kiinnostuksesta ja asenteesta riippuvainen. Opettajille on melko hyvin tarjolla hyödyllisiä koulutuksia ohjelmoinnista, mutta työajalla on mahdollista käydä vain rajattu määrä täydennyskoulutuksia. Opettajien asenne ohjelmointia kohtaan on melko positiivinen, mutta sen asemaan suhtauduttiin kriittisesti. Ohjelmoinnilla on paikkansa koulumaailmassa ja sitä perusteltiin muun muassa nyky-yhteiskunnan tarpeilla. Ohjelmoinnin opetuksen keskeisimmiksi haasteiksi nostettiin aika ja raha.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title"Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." : alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808313994
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoalgoritmit
dc.subject.ysoohjelmointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot