University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajien kokemuksia alakoulun tietotekniikan opetuksesta

Icon
555.5 Kb

Authors
Lindh, Laura
Date
2021
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa on tutkittu alakoulun opettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan opetuksesta. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa on haas-tateltu neljää luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Tulokset osoittavat, etteivät opettajat näe tieto- ja viestintätekniikan opetusta haastavana. Opettajat integroivat tieto- ja viestintätekniikkaa monipuolisesti kaikkiin opetettaviin oppiaineisiin ja kokeilivat rohkeasti uusia sovelluksia ja opetustapoja. Ohjelmointi nähtiin kuitenkin heikkoutena ja sen osaamisessa oli puutteita. Tutkimuksen perusteella voidaankin olettaa, että luokanopettajat tarvitsevat lisäkoulutusta ohjelmoinnin opettamiseen.
 
This study has examined the experiences of primary school teachers in teaching computing. The study is a qualitative interview study. In this study there have been interviewed four teachers from different parts of Finland. The results indicate that teachers do not see computing teaching challenging. Teachers integrated computing in all subjects. They experimented with the new applications and teaching methods. Programming was seen as a weakness. Results of this research reveal that teachers need additional training in programming teaching.
 
Keywords
ohjelmointi opetus tietotekniikka tieto- ja viestintätekniikka luokanopettajat alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104092314

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." : alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta 

    Makkonen, Jenni; Pyykönen, Anniina (2018)
    Makkonen, Jenni & Pyykönen, Anniina. 2018. "Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." – Alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta. Kasvatustieteen ...
  • Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä 

    Marttala, Lauri (2017)
    Tutkimus sai alkunsa kiinnostuksesta uusia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kohtaan. Vuonna 2014 hyväksytty POPS asettui erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuksen osalta vastaamaan perusopetuksessa ...
  • 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä 

    Sormunen, Karoliina (2019)
    Tutkimuksessa kartoitettiin kuudennen luokan oppilaiden osaamistao hjelmoinnissa alakoulun päättyessä. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmoinnin opetuskäytänteitä. Tutkimukseen valikoitui mukaan kolme eri kuudennetta ...
  • Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä 

    Nordling, Anu (2021)
    Koululiikuntakokemuksia tutkitaan yleensä lasten eli oppilaiden näkökulmasta, vaikka liikuntatunnin sisältö koostuu pääasiallisesti opettajien valinnoista, teoista ja opettajasta itsestään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ...
  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre