University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ohjelmoinnin opetuksen näkymät alakouluissa

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ihanainen, Seela
Date
2020
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ohjelmointi tuli alakoulujen opetussuunnitelmaan syksyllä 2016. Ohjelmoinnin opetus koskee tavallisia opettajia kaikilla luokilla alakoulun ensimmäisestä luokasta yläkoulun yhdeksänteen luokkaan. Tietotekniset taidot eivät ole kaikkien opettajien vahvinta osaamista ja ohjelmoinnin käsite ei välttämättä ole selvillä kaikille. Tämä voi luoda haasteita opettajille itselleen sekä heidän kouluttamiselleen. Tässä työssä selvitetään opettajien jo olemassa olevia valmiuksia ohjelmoinnin opettamiseen ja kartoitetaan heidän tietoteknisiä taitojaan sen suhteen. Lisäksi tutkitaan, millaisia täydennyskoulutuksia opettajille on ollut tarjolla ja millaisen näkemyksen opettajat saavat niillä. Aineiston hankintaan käytettiin kyselyitä ja keskityttiin Ääneseudun alakouluihin. Aineistoa analysoitiin laadullisesti ja vastaajien vähäisyyden takia tyydyttiin tilastolliseen kuvailuun määrällisen analyysin sijaan. Tutkimuksessa selvisi, että Ääneseudun alakoulujen opettajien TVT- ja ohjelmointitaidoissa oli paljon hajontaa. Opettajien lähtötasot ja valmiudet opettaa ohjelmointia olivat todella erilaiset. Täydennyskoulutuksilla on mahdollisesti ollut vaikutusta opettajien ohjelmoinnin osaamiseen. Tutkimuksen tuloksena saatu tieto auttaa ymmärtämään opettajien lähtötasoja eli onko opettajilla riittävät valmiudet ohjelmoinnin opettamiseen. Lisäksi tulokset näyttävät suuntaa-antavasti miltä tasolta opettajien kouluttaminen kannattaa aloittaa eli ruohonjuuri-tasolta vai korkeammalta. ...
 
Programming was introduced as a part of the primary school curriculum in the fall of 2016. Teaching programming applies to all primary school teachers from the first grade of primary school to the ninth grade of the secondary school. ICT skills are not the strongest skills of all teachers and the concept of the programming may not be clear to everyone. This can create challenges for teachers themselves as well as for their training. This study examines teachers´ pre-existing capabilities in teaching programming and finds out their ICT skills regarding programming. Also, it is examined what kind of in-service training has been offered to teachers and what kind of view teachers get from them. Questionnaires were used to obtain the material with a focus in primary schools in Ääneseutu. The data were analyzed qualitatively and due to small number of respondents, the statistical description was used instead of the quantitative analysis. The study revealed that teachers´ programming skills and ICT skills varied a lot. The starting levels and abilities of the teachers to teach programming were different. In-service training may have had an impact on teachers´ programming skills. The information obtained as a result of the research helps to understand the starting levels of teachers. In addition, the results indicate the level at which teachers training should be started, from the lowest starting level or higher. ...
 
Keywords
opettajien TVT-taidot opettajien ohjelmointitaidot primary schools elementary schools teachers´ ICT skills teachers´ programming skills tieto- ja viestintätekniikka opettajat opetus ohjelmointi alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287372

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24425]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The perception and use of ICT in education by primary school teachers in Finland and Japan 

    Hasala, Veera; Kelly, Riitta (2020)
    Vuoden 2014 opetussuunnitelman myötä ICT:n määrä kasvoi Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmassa, ja samanlainen trendi koskee myös Japanin uutta perusopetuksen opetussuunnitelmaa, joka siirtyy vaiheittain käyttöön ...
  • A Study on the Assessment of Introductory Computational Thinking via Scratch Programming in Primary Schools 

    Fagerlund, Janne (ACM, 2018)
    Computational thinking (CT), a transversal intellectual foundation integral to computer science, is making its way into compulsory comprehensive education worldwide. Students are expected to attain skills and knowledge ...
  • "Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." : alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta 

    Makkonen, Jenni; Pyykönen, Anniina (2018)
    Makkonen, Jenni & Pyykönen, Anniina. 2018. "Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." – Alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta. Kasvatustieteen ...
  • 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä 

    Sormunen, Karoliina (2019)
    Tutkimuksessa kartoitettiin kuudennen luokan oppilaiden osaamistao hjelmoinnissa alakoulun päättyessä. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmoinnin opetuskäytänteitä. Tutkimukseen valikoitui mukaan kolme eri kuudennetta ...
  • Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut." 

    Putz, Juho (2016)
    Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre