"Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." : alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Makkonen, Jenni & Pyykönen, Anniina. 2018. "Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." – Alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta. Kasvatustieteen Pro-gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajan koulutuslaitos. 79 sivua.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luokanopettajat ovat ottaneet ohjelmoinnin opetuksen kouluissa vastaan. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja opettajien motivaatiota. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaista tukea ja resursseja opettajat ovat saaneet ohjelmoinnin opettamiseen, sekä kuinka ohjelmointi on otettu heidän työyhteisössään vastaan.
Tutkimus tehtiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää alakoulussa työskentelevää opettajaa puolistrukturoidulla haastattelulla.
Aineistosta nousi esiin viisi teemaa. Tutkimuksessa saatiin selville, että ohjelmoinnin opetuksen monipuolisuus on pitkälti opettajan omasta kiinnostuksesta ja asenteesta riippuvainen. Opettajille on melko hyvin tarjolla hyödyllisiä koulutuksia ohjelmoinnista, mutta työajalla on mahdollista käydä vain rajattu määrä täydennyskoulutuksia. Opettajien asenne ohjelmointia kohtaan on melko positiivinen, mutta sen asemaan suhtauduttiin kriittisesti. Ohjelmoinnilla on paikkansa koulumaailmassa ja sitä perusteltiin muun muassa nyky-yhteiskunnan tarpeilla. Ohjelmoinnin opetuksen keskeisimmiksi haasteiksi nostettiin aika ja raha.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä
Sormunen, Karoliina (2019)Tutkimuksessa kartoitettiin kuudennen luokan oppilaiden osaamistao hjelmoinnissa alakoulun päättyessä. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmoinnin opetuskäytänteitä. Tutkimukseen valikoitui mukaan kolme eri kuudennetta ... -
"Jotain rumpujuttuja Afrikasta" : alakoulun opettajien näkemyksiä maailmanmusiikin opettamisesta
Nieminen, Nico (2015)Tässä tutkimuksessa pohditaan maailmanmusiikin käsitettä niin musiikillisesta kuin sosioekonomisesta näkökulmasta, sen määrittelyyn liittyviä ongelmia, maailmanmusiikin opettamisen pedagogiikkaa sekä peruskoulun ja ... -
Opettajien kokemuksia alakoulun tietotekniikan opetuksesta
Lindh, Laura (2021)Tässä tutkimuksessa on tutkittu alakoulun opettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan opetuksesta. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa on haas-tateltu neljää luokanopettajaa eri puolilta Suomea. ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta ja itsestään ohjelmoinnin opettajana
Turtiainen, Annina (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli saada käsitys siitä millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa ohjelmoinnin opettajina sekä siitä mitä luokanopettajaopiskelijat ajattelevat ohjelmoinnin opetuksen olevan ... -
Ohjelmoinnin opetuksen näkymät alakouluissa
Ihanainen, Seela (2020)Ohjelmointi tuli alakoulujen opetussuunnitelmaan syksyllä 2016. Ohjelmoinnin opetus koskee tavallisia opettajia kaikilla luokilla alakoulun ensimmäisestä luokasta yläkoulun yhdeksänteen luokkaan. Tietotekniset taidot eivät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.