Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä

Thumbnail
Katso/Avaa
1.4Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Sormunen, Karoliina
Päivämäärä
2019
Oppiaine
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tutkimuksessa kartoitettiin kuudennen luokan oppilaiden osaamistao hjelmoinnissa alakoulun päättyessä. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmoinnin opetuskäytänteitä. Tutkimukseen valikoitui mukaan kolme eri kuudennetta luokkaa Keski-Suomesta, Pirkanmaalta ja Pohjois-Savosta. Tutkimuksessa opettajia haastateltiin ohjelmoinnin opetuksesta ja oppilaat suorittivat Scratch-ohjelmointiympäristössä kolmea eri konseptia mittaavan testin. Tyypiltään tutkimus oli teoriasidonnainen tutkimus, jonka aineistoa analysoitiin laadullisin ja määrällisin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat oppilaiden taitotason yleisesti ottaen heikoksi ohjelmoinnissa. Erityisen heikkoa osaaminen oli ehtolauseiden osaamista mittaavissa tehtävissä. Kansallinen opetussuunnitelma ei linjaa tarkasti ohjelmoinnin osaamisen tavoitteita, joten osaamistavoitteiden selkeyttämiseksi tarkempi määrittely ohjelmoinnin sisältöjen hallitsemisesta valtakunnallisesti olisi tarpeen. Tällöin edellytykset tekstuaalisen ohjelmoinnin pariin siirtymiselle yläkoulun puolelle olisivat paremmat. ...
 
This research studied programming skills of 6th graders at the end of Finnish primary school. Additionally principles of teaching programming were also inspected. Three 6th grades from Central Finland, Pirkanmaa and Northern Savo were chosen to this research. Primary school teachers were interviewed and their pupils participated exam testing i three conspets of programming in Scratch programming environment. This thesis theory was research based and research material was analysed both qualitatively and quantitatively. The results show programming skills of 6th graders to be generally poor, especially in excercises measuring understanding of conditional statements. National curriculum does not define a spesific objective about programming at the end of primary school. More detailed objectives in national curriculum would make it easier to transfer from primary school and visual programming environment to upper level school and text-based programming.
 
Asiasanat
ohjelmoinnin opetus OPS2014 graafinen ohjelmointiympäristö TVT Scratch opetussuunnitelmat ohjelmointi opetus tieto- ja viestintätekniikka alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193288

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • "Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." : alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta 

    Makkonen, Jenni; Pyykönen, Anniina (2018)
    Makkonen, Jenni & Pyykönen, Anniina. 2018. "Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." – Alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta. Kasvatustieteen ...
  • Ohjelmoinnin opetuksen näkymät alakouluissa 

    Ihanainen, Seela (2020)
    Ohjelmointi tuli alakoulujen opetussuunnitelmaan syksyllä 2016. Ohjelmoinnin opetus koskee tavallisia opettajia kaikilla luokilla alakoulun ensimmäisestä luokasta yläkoulun yhdeksänteen luokkaan. Tietotekniset taidot eivät ...
  • Opettajien kokemuksia alakoulun tietotekniikan opetuksesta 

    Lindh, Laura (2021)
    Tässä tutkimuksessa on tutkittu alakoulun opettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan opetuksesta. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa on haas-tateltu neljää luokanopettajaa eri puolilta Suomea. ...
  • Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa 

    Lyhty, Jarmo (2018)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja ...
  • A Study on the Assessment of Introductory Computational Thinking via Scratch Programming in Primary Schools 

    Fagerlund, Janne (ACM, 2018)
    Computational thinking (CT), a transversal intellectual foundation integral to computer science, is making its way into compulsory comprehensive education worldwide. Students are expected to attain skills and knowledge ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre