dc.contributor.author | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Uotinen, Sanna | |
dc.contributor.author | Räikkönen, Eija | |
dc.date.accessioned | 2018-08-29T05:57:36Z | |
dc.date.available | 2018-08-29T05:57:36Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Rantala, A., Uotinen, S., & Räikkönen, E. (2018). Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>7</i>(1), 3-24. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114083" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114083</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_28219624 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59347 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa tarkastellaan konsultoivien varhaiserityisopettajien
yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää,
miten konsultoivat varhaiserityisopettajat toteuttavat perhelähtöistä työtä. Lisäksi
tarkasteltiin, miten konsultoivan varhaiserityisopettajan mahdollisuus vaikuttaa
omaan toimintatapaansa perheiden kanssa on yhteydessä työn perhelähtöisyyteen.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille Suomen
varhaiserityisopettajille, jotka tekevät konsultoivaa työtä ilman omaa lapsiryhmää
(N = 637). Kyselyyn vastasi 368 varhaiserityisopettajaa (58 %). Perhelähtöisen työn
ulottuvuuksia muodostui eksploratiivisen faktorianalyysin avulla neljä: perheen
hyvinvoinnin huomioiminen, rohkaisu lapsen tukemiseen kotona, tiedon jakaminen,
sekä yhteinen suunnittelu ja arviointi. Tutkimuksessa tuli esille, että kaiken
kaikkiaan varhaiserityisopettajat toteuttivat työtään varsin perhelähtöisesti.
Ulottuvuuksista eniten toteutettiin tiedon jakamista ja vähiten perheen
hyvinvoinnin huomioimista. Ammattilaisen mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä
vanhempien kanssa oli myönteisesti yhteydessä siihen, kuinka perhelähtöisesti
toimittiin. Lasten ja perheiden palvelujärjestelmän kokonaisuutta kehitettäessä
tulee miettiä, missä määrin perheen hyvinvoinnin tukemisen tulisi olla osa
varhaiserityisopettajan työtä. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen Varhaiskasvatus ry. | |
dc.relation.ispartofseries | Journal of Early Childhood Education Research | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/jecer/article/view/114083 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | perheet (ryhmät) | |
dc.subject.other | perhelähtöisyys | |
dc.subject.other | konsultoiva varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | ekokulttuurinen teoria | |
dc.subject.other | special education | |
dc.subject.other | consultative special education | |
dc.subject.other | family-centered work | |
dc.subject.other | ecocultural theory | |
dc.subject.other | work practice | |
dc.title | Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201808203878 | |
dc.contributor.laitos | Avoin yliopisto | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Open University | en |
dc.contributor.laitos | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2018-08-20T12:15:10Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 3-24 | |
dc.relation.issn | 2323-7414 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 7 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2018 Anja Rantala, Sanna Uotinen and Eija Räikkönen & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early
Childhood Education Association Finland. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | erityiskasvatus | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | konsultointi | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | varhaislapsuus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6985 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6984 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14593 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2148 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6334 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18627 | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | A1 | |