Consultative roles of early childhood special education teachers : A modeler, an advisor, and a spontaneous practitioner
Jokimies, E., Heiskanen, N., Savolainen, H., & Närhi, V. (2025). Consultative roles of early childhood special education teachers : A modeler, an advisor, and a spontaneous practitioner. Early Childhood Research Quarterly, 70, 358-366. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2024.11.005
Published in
Early Childhood Research QuarterlyDate
2025Copyright
© 2024 The Author(s). Published by Elsevier Inc.
This study focused on the ways in which early childhood special education teachers (ECSETs) perform their consultative work and the prevailing structural factors that are connected to it. The significance and centrality of ECSETs’ consultative work have increased as a growing number of ECSETs provide consultative support to other personnel with the aim of enhancing support for children's daily lives in early childhood education and care (ECEC). However, we have limited research-based knowledge about the consultative work done by ECSETs. Therefore, a more comprehensive examination of consultative practices and the factors influencing them is needed. We administered a survey on ECSETs’ (N = 207) consultative work focusing on ECEC in Finland. Using cluster analysis, we identified three consultative work profiles in ECSETs’ practices: a modeler, an advisor, and a spontaneous practitioner. This exploratory study contributes to understanding ECSETs' consultative work, creating potential for further development in this area.
...
Publisher
ElsevierISSN Search the Publication Forum
0885-2006Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244000083
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
The study was implemented with the support of funding provided by the Pirkko and Veikko Mäkelä Foundation, Suoja Foundation, Foundation for the Development of Teaching, Education, and Training Sectors (OKKA), the University of Jyväskylä and Finnish Cultural Foundation/The Aili and Aksel Kilkki Foundation.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat
Rantala, Anja; Uotinen, Sanna; Räikkönen, Eija (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)Artikkelissa tarkastellaan konsultoivien varhaiserityisopettajien yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten konsultoivat varhaiserityisopettajat toteuttavat ... -
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ... -
The Work of Special Education Teachers in the Tiered Support System : The Finnish Case
Paloniemi, Annukka; Pulkkinen, Jonna; Kärnä, Eija; Björn, Piia Maria (Routledge, Taylor & Francis, 2023)This study investigated primary school special education teachers’ (SETs’) (N = 283) conceptions on their work descriptions and uses of pedagogical documents after a reform in the national support framework. The respondents ... -
Paljon käytän ”kilauta kaverille”- oljenkortta : aloittelevan varhaiskasvatuksen erityisopettajan näkemyksiä konsultoivaa työtä tukevista asioista
Haapsalo, Hannele; Vaara, Mari (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää aloittelevien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (veo) konsultoivaan työhön saamaansa tukea heidän ensimmäisinä työvuosinaan sekä sitä, millaista tuen pitäisi ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajan asiantuntijuus konsultoivassa työssä
Mäntynen, Veera (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien konsultoivan työn sisältöä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista asiantuntijuutta konsultoivassa työssä tarvitaan sekä miten ...