Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat
Rantala, A., Uotinen, S., & Räikkönen, E. (2018). Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat. Journal of Early Childhood Education Research, 7(1), 3-24. https://journal.fi/jecer/article/view/114083
Published in
Journal of Early Childhood Education ResearchDate
2018Copyright
© 2018 Anja Rantala, Sanna Uotinen and Eija Räikkönen & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early
Childhood Education Association Finland.
Artikkelissa tarkastellaan konsultoivien varhaiserityisopettajien
yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää,
miten konsultoivat varhaiserityisopettajat toteuttavat perhelähtöistä työtä. Lisäksi
tarkasteltiin, miten konsultoivan varhaiserityisopettajan mahdollisuus vaikuttaa
omaan toimintatapaansa perheiden kanssa on yhteydessä työn perhelähtöisyyteen.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille Suomen
varhaiserityisopettajille, jotka tekevät konsultoivaa työtä ilman omaa lapsiryhmää
(N = 637). Kyselyyn vastasi 368 varhaiserityisopettajaa (58 %). Perhelähtöisen työn
ulottuvuuksia muodostui eksploratiivisen faktorianalyysin avulla neljä: perheen
hyvinvoinnin huomioiminen, rohkaisu lapsen tukemiseen kotona, tiedon jakaminen,
sekä yhteinen suunnittelu ja arviointi. Tutkimuksessa tuli esille, että kaiken
kaikkiaan varhaiserityisopettajat toteuttivat työtään varsin perhelähtöisesti.
Ulottuvuuksista eniten toteutettiin tiedon jakamista ja vähiten perheen
hyvinvoinnin huomioimista. Ammattilaisen mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä
vanhempien kanssa oli myönteisesti yhteydessä siihen, kuinka perhelähtöisesti
toimittiin. Lasten ja perheiden palvelujärjestelmän kokonaisuutta kehitettäessä
tulee miettiä, missä määrin perheen hyvinvoinnin tukemisen tulisi olla osa
varhaiserityisopettajan työtä.
...
Publisher
Suomen Varhaiskasvatus ry.ISSN Search the Publication Forum
2323-7414Keywords
Original source
https://journal.fi/jecer/article/view/114083Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28219624
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Consultative roles of early childhood special education teachers : A modeler, an advisor, and a spontaneous practitioner
Jokimies, Erika; Heiskanen, Noora; Savolainen, Hannu; Närhi, Vesa (Elsevier, 2025)This study focused on the ways in which early childhood special education teachers (ECSETs) perform their consultative work and the prevailing structural factors that are connected to it. The significance and centrality ... -
Collaboration for Inclusive Practices : Teaching Staff Perspectives from Finland
Paju, Birgit; Kajamaa, Anu; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Routledge, 2022)Collaboration between educators is considered to be the key issue when implementing inclusive practices within schools. An open-ended questionnaire and semi-structured interviews were used to extend the current understanding ... -
The Work of Special Education Teachers in the Tiered Support System : The Finnish Case
Paloniemi, Annukka; Pulkkinen, Jonna; Kärnä, Eija; Björn, Piia Maria (Routledge, Taylor & Francis, 2023)This study investigated primary school special education teachers’ (SETs’) (N = 283) conceptions on their work descriptions and uses of pedagogical documents after a reform in the national support framework. The respondents ... -
Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
Lahtinen, Jani (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pyrkimyksenä oli tarkastella erityisopettajien perhekäsityksiä kokemusten kautta – millaisina ...