dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Autio, Petri | |
dc.date.accessioned | 2018-08-02T09:48:42Z | |
dc.date.available | 2018-08-02T09:48:42Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59087 | |
dc.description.abstract | Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen vaatii opeteltavan kielen käyttöä myös koulun ulkopuolella ja tähän videopelaaminen tarjoaa pelaajalle oivan alustan. Videopelaamisen linkittymistä kielenoppimiseen on tutkittu, mutta johtuen ilmiön suhteellisesta tuoreudesta ja jatkuvasta kasvusta uusien tulosten löytäminen ja linkittäminen aiheeseen on hyödyllistä.
Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, miten yläkouluikäiset oppilaat suhtautuvat videopelaamiseen liittyen englannin kielen oppimiseen, eli kokevatko he oppivansa englantia videopeleistä ja jos kokevat niin minkälaisia asioita he saavat siitä irti.
Tutkimuksen aineistona käytettiin kyselyä joka pohjautuu vahvasti Erkkilän (2017) tutkimuksessaan käyttämään kyselyyn. Kysely suoritettiin eräässä Keski-Suomen yläkoulussa. Vastauksia kyselyyn tuli 207 vaikkakaan aivan jokainen vastaaja ei joko suorittanut kyselyä loppuun tai jätti vastaamatta joihinkin kysymyksiin. Kuitenkin jokaiseen kysymykseen tuli keskimäärin 180 vastausta.
Tulokset analysoitiin kvantitatiivista analyysiä hyödyntäen ja kyselyn avokysymyksiä analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksesta käy ilmi, että videopelaaminen on erittäin yleinen harrastus ja erilaisista asioista pitäville löytyi oma videopeligenrensä. Yläkouluikäiset olivat ylivoimaisesti sitä mieltä, että videopelien pelaaminen on merkittävä tuki englannin kielen oppimisessa. Merkittävimmät kielenoppimisen osa-alueet, joissa vastaajat kokivat kehittyneensä pelaamalla, olivat sanavarasto ja kommunikaatiotaidot. Tutkimuksessa käy myös ilmi korrelaatio peliajan ja pelaamisen hyödyllisyyden välillä: mitä enemmän pelaa, sitä enemmän kokee saavansa pelaamisesta irti. Tuloksista käy ilmi, että videopelaaminen on kielenoppimisen kannalta hyödyllinen harrastus joka tulisi laajemmin huomioida esimerkiksi kielten opettamisen saralla. | fi |
dc.format.extent | 35 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | language learning | |
dc.subject.other | learning from video games | |
dc.title | Secondary school students' views of video games' effect on language learning | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201808023725 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | computer games | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | games | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |