Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHaimi, Jari
dc.contributor.authorParikka, Tommi
dc.date.accessioned2018-08-01T06:41:12Z
dc.date.available2018-08-01T06:41:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59034
dc.description.abstractLapset ja nuoret tuntevat lähiympäristönsä tavallisia eläin- ja kasvilajeja huonosti, ja suurin osa niitä koskevasta tiedosta saadaan muualta kuin koulusta. Perusopetuksen toteutusta Suomessa säätelevien opetussuunnitelman perusteiden mukaan yksi ympäristöopin ja biologian oppiaineiden tärkeimmistä tehtävistä on oppilaiden luonnontuntemuksen kartuttaminen. Mikäli kouluikäisten lajintuntemustaidot ovat tästä huolimatta heikot, opetusta on kehitettävä. Lajintuntemusopetusta voidaan parantaa muun muassa kehittämällä oppimateriaalia, kuten oppikirjoja. Tässä tutkimuksessa vertailtiin kahden suurimman suomalaisen kustantajan ympäristöopin ja biologian tekstikirjoja lajintuntemuksen opettamisen näkökulmasta, ja tarkasteltavaksi eliöryhmäksi valittiin linnut. Oppikirjojen soveltuvuutta lintujen lajintuntemuksen opettamiseen arvioitiin kvalitatiivisesti tarkastelemalla tekstikirjojen lintuaiheisia tekstejä, kuvia ja tehtäviä. Arviointikriteereinä käytettiin opetussuunnitelman perusteissa annettuja määräyksiä sekä tutkimuskirjallisuudesta koottuja hyvän lajintuntemusopetuksen suosituksia. Oppikirjojen lintuja käsittelevä materiaali oli opetussuunnitelman perusteiden mukaista, ja kirjoissa esiteltiin pääosin yleisiä suomalaisia lintulajeja. Hyvän lajintuntemusopetuksen piirteet toteutuivat oppikirjoissa vaihtelevasti. Suurimpia vahvuuksia olivat tehtävien monipuolisuus, soveltavuus ja käytännönläheisyys. Keskeisimpiä kehittämistarpeita puolestaan olivat ekologiatietojen kertominen useammista lajeista, pari- ja ryhmätehtävien lisääminen, lintujen äänten huomioiminen sekä lapsen kehitykseen kuuluvan luontaisen kiinnostuksen hyödyntäminen. Lisäksi oppikirjoista löytyi jonkin verran virheitä ja epätarkkuuksia, joihin on kiinnitetty huomiota myös aiemmissa tutkimuksissa. Tämän tutkimuksen perusteella lintujen lajintuntemuksen opetusta tulisi kehittää peruskoulussa esimerkiksi lisäämällä ääniä digitaalisiin oppikirjoihin, kertomalla useampien lintulajien ekologiasta sekä painottamalla lajintuntemusta alakoulun ensimmäisillä luokilla, jolloin luontainen kiinnostus lajeja kohtaan on suurinta. Lajintuntemusopetusta parantamalla tuetaan myös positiivisen luontosuhteen ja ympäristötietoisen elämäntavan syntyä.fi
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleOppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808013662
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosBio- ja ympäristötieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Biological and Environmental Scienceen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineBiologian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Biologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4014
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysobiologia
dc.subject.ysolinnut
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot