University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa

Thumbnail
View/Open
1.5Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saarimäki, Laura
Date
2017
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry

 
Tämän tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvittää näiden rakenteita sekä niihin liittyviä kemiallisia reaktioita. Kirjallisessa osassa perehdyttiin lisäksi kolmeen opetuksen lähestymistapaan, jotka olivat ongelmalähtöinen, kontekstisidonnainen ja monialainen oppiminen. Tutkielmassa perehdyttiin myös näiden lähestymistapojen käyttöön kemian opetuksessa. Lisäksi perehdyttiin lukion opetussuunnitelmaan kemian, biologian ja terveystiedon oppiaineiden osalta. Kaikki kolme lähestymistapaa soveltuvat kemian opetuksen apuvälineiksi. Niiden havaittiin parantavan opiskelijoiden oppimista ja lisäävän opiskelijoiden mielenkiintoa kemiaa kohtaan. Lisäksi lähestymistavoista etenkin monialaisen oppimisen avulla saatiin parannettua opiskelijoiden ymmärrystä siitä, että luonnontieteet ovat monialaisia kokonaisuuksia. Lähestymistapojen käytön havaittiin sisältävän myös haasteita, joista moniin pystytään vastaamaan toteutettavissa olevien muutosten sekä harjoittelun avulla. Tutkielman kokeellisessa osassa selvitettiin oppikirja-analyysin avulla, minkälaisia sisältöjä biomolekyyleistä lukion kemian oppikirjoissa esitellään. Lisäksi selvitettiin eroavatko näiden oppikirjojen sisällöt toisistaan. Kokeellisessa osassa selvitettiin myös lukion biologian ja lukion terveystiedon oppikirjan osalta biomolekyyleistä kertovat asiasisällöt. Kokeellisen osion lopuksi verrattiin toisiinsa eri oppiaineiden oppikirjoissa esiintyviä näkökulmia biomolekyyleihin. Biomolekyylien sisältöjä käsiteltiin monipuolisesti kemian oppikirjoissa. Eri oppikirjojen sisällöt poikkesivat vain vähän toisistaan. Biologian oppikirjassa biomolekyylit olivat myös melko monipuolisesti esitelty, vaikkakin hieman suppeammin kuin kemian oppikirjoissa. Biologian oppikirjoissa tuotiin esiin myös biomolekyylien kemiallisia ominaisuuksia. Terveystiedon oppikirjoissa taas biomolekyylejä esiteltiin melko suppeasti, eikä niiden kemiallisia ominaisuuksia juuri tuotu esiin. Oppiaineiden näkökulmat biomolekyyleihin olivat toisistaan poikkeavat ja nämä näkökulmat tulivat oppikirjoissa selvästi esiin. ...
Keywords
Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus biomolekyylit oppikirjat kemia biologia terveystieto opetus opetussuunnitelmat lukio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711284407

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21327]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre