Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa
Authors
Date
2018Lapset ja nuoret tuntevat lähiympäristönsä tavallisia eläin- ja kasvilajeja huonosti, ja suurin osa niitä koskevasta tiedosta saadaan muualta kuin koulusta. Perusopetuksen toteutusta Suomessa säätelevien opetussuunnitelman perusteiden mukaan yksi ympäristöopin ja biologian oppiaineiden tärkeimmistä tehtävistä on oppilaiden luonnontuntemuksen kartuttaminen. Mikäli kouluikäisten lajintuntemustaidot ovat tästä huolimatta heikot, opetusta on kehitettävä. Lajintuntemusopetusta voidaan parantaa muun muassa kehittämällä oppimateriaalia, kuten oppikirjoja. Tässä tutkimuksessa vertailtiin kahden suurimman suomalaisen kustantajan ympäristöopin ja biologian tekstikirjoja lajintuntemuksen opettamisen näkökulmasta, ja tarkasteltavaksi eliöryhmäksi valittiin linnut. Oppikirjojen soveltuvuutta lintujen lajintuntemuksen opettamiseen arvioitiin kvalitatiivisesti tarkastelemalla tekstikirjojen lintuaiheisia tekstejä, kuvia ja tehtäviä. Arviointikriteereinä käytettiin opetussuunnitelman perusteissa annettuja määräyksiä sekä tutkimuskirjallisuudesta koottuja hyvän lajintuntemusopetuksen suosituksia. Oppikirjojen lintuja käsittelevä materiaali oli opetussuunnitelman perusteiden mukaista, ja kirjoissa esiteltiin pääosin yleisiä suomalaisia lintulajeja. Hyvän lajintuntemusopetuksen piirteet toteutuivat oppikirjoissa vaihtelevasti. Suurimpia vahvuuksia olivat tehtävien monipuolisuus, soveltavuus ja käytännönläheisyys. Keskeisimpiä kehittämistarpeita puolestaan olivat ekologiatietojen kertominen useammista lajeista, pari- ja ryhmätehtävien lisääminen, lintujen äänten huomioiminen sekä lapsen kehitykseen kuuluvan luontaisen kiinnostuksen hyödyntäminen. Lisäksi oppikirjoista löytyi jonkin verran virheitä ja epätarkkuuksia, joihin on kiinnitetty huomiota myös aiemmissa tutkimuksissa. Tämän tutkimuksen perusteella lintujen lajintuntemuksen opetusta tulisi kehittää peruskoulussa esimerkiksi lisäämällä ääniä digitaalisiin oppikirjoihin, kertomalla useampien lintulajien ekologiasta sekä painottamalla lajintuntemusta alakoulun ensimmäisillä luokilla, jolloin luontainen kiinnostus lajeja kohtaan on suurinta. Lajintuntemusopetusta parantamalla tuetaan myös positiivisen luontosuhteen ja ympäristötietoisen elämäntavan syntyä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29762]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yksilöllisen oppimisen mallin soveltuvuus yläkoulun 7. luokan lajintuntemuksen opetukseen
Heinonen, Neea (2017)Suomalaisen koulujärjestelmän uudistuksia ohjaamaan astuivat elokuussa 2016 voimaan uudet valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet, jotka korostavat konstruktivistista oppimiskäsitystä ja tulevaisuuden ... -
Kovalenttisen sidoksen ja ionisidoksen muodostuminen ja niiden opetus peruskoulussa ja lukiossa : kemian opetusohjelmat opetuksen tukena
Korvola, Timo; Niskanen, Petteri (1995)Tämän pro gradu-työn tarkoituksena on selvittää kovalenttisen sidoksen ja ionisidoksen opetusta peruskoulussa ja lukiossa, sekä tietokoneen mahdollisuuksia kemian opetuksen apuvälineenä. Selvitimme luonnontieteissä ... -
Opetussuunnitelman, oppikirjojen ja nuorten historiakuvat peruskoulussa
Virokannas, Noora (2013)Historian oppiaineella on vakiintunut asema suomalaisessa perusopetuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisten historiakuvien keskellä peruskoulun historian opettaja tekee työtään ja millä historian ... -
Eriyttäminen biologian opetuksessa yläkouluissa
Suihkonen, Elisa (2016)Eriyttävässä opetuksessa opettaja huomioi oppilaan yksilöllisenä oppijana ja pyrkii opetusmenetelmien ja -materiaalin avulla tukemaan jokaista oppilasta oppilaan omien mahdollisuuksien mukaisesti. Eriyttävä opetus on ... -
Proteiinien integroiva opetus lukion kemiassa ja biologiassa
Koski, Tuuli (2022)Kirjallisessa osassa käsitellään tärkeitä proteiineihin liittyviä asiasisältöjä niin kemian kuin biologiankin aiheista. Tämän jälkeen perehdytään erilaisiin aktivoiviin opetusmenetelmiin, joita proteiinien integroivassa ...