University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa

Thumbnail
View/Open
708.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Parikka, Tommi
Date
2018
Discipline
Biologian opettajankoulutusTeacher education programme in Biology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Lapset ja nuoret tuntevat lähiympäristönsä tavallisia eläin- ja kasvilajeja huonosti, ja suurin osa niitä koskevasta tiedosta saadaan muualta kuin koulusta. Perusopetuksen toteutusta Suomessa säätelevien opetussuunnitelman perusteiden mukaan yksi ympäristöopin ja biologian oppiaineiden tärkeimmistä tehtävistä on oppilaiden luonnontuntemuksen kartuttaminen. Mikäli kouluikäisten lajintuntemustaidot ovat tästä huolimatta heikot, opetusta on kehitettävä. Lajintuntemusopetusta voidaan parantaa muun muassa kehittämällä oppimateriaalia, kuten oppikirjoja. Tässä tutkimuksessa vertailtiin kahden suurimman suomalaisen kustantajan ympäristöopin ja biologian tekstikirjoja lajintuntemuksen opettamisen näkökulmasta, ja tarkasteltavaksi eliöryhmäksi valittiin linnut. Oppikirjojen soveltuvuutta lintujen lajintuntemuksen opettamiseen arvioitiin kvalitatiivisesti tarkastelemalla tekstikirjojen lintuaiheisia tekstejä, kuvia ja tehtäviä. Arviointikriteereinä käytettiin opetussuunnitelman perusteissa annettuja määräyksiä sekä tutkimuskirjallisuudesta koottuja hyvän lajintuntemusopetuksen suosituksia. Oppikirjojen lintuja käsittelevä materiaali oli opetussuunnitelman perusteiden mukaista, ja kirjoissa esiteltiin pääosin yleisiä suomalaisia lintulajeja. Hyvän lajintuntemusopetuksen piirteet toteutuivat oppikirjoissa vaihtelevasti. Suurimpia vahvuuksia olivat tehtävien monipuolisuus, soveltavuus ja käytännönläheisyys. Keskeisimpiä kehittämistarpeita puolestaan olivat ekologiatietojen kertominen useammista lajeista, pari- ja ryhmätehtävien lisääminen, lintujen äänten huomioiminen sekä lapsen kehitykseen kuuluvan luontaisen kiinnostuksen hyödyntäminen. Lisäksi oppikirjoista löytyi jonkin verran virheitä ja epätarkkuuksia, joihin on kiinnitetty huomiota myös aiemmissa tutkimuksissa. Tämän tutkimuksen perusteella lintujen lajintuntemuksen opetusta tulisi kehittää peruskoulussa esimerkiksi lisäämällä ääniä digitaalisiin oppikirjoihin, kertomalla useampien lintulajien ekologiasta sekä painottamalla lajintuntemusta alakoulun ensimmäisillä luokilla, jolloin luontainen kiinnostus lajeja kohtaan on suurinta. Lajintuntemusopetusta parantamalla tuetaan myös positiivisen luontosuhteen ja ympäristötietoisen elämäntavan syntyä. ...
Keywords
oppimateriaali opetussuunnitelmat opetusmenetelmät opetus biologia linnut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808013662

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23381]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opetussuunnitelman, oppikirjojen ja nuorten historiakuvat peruskoulussa 

    Virokannas, Noora (2013)
    Historian oppiaineella on vakiintunut asema suomalaisessa perusopetuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisten historiakuvien keskellä peruskoulun historian opettaja tekee työtään ja millä historian ...
  • Eriyttäminen biologian opetuksessa yläkouluissa 

    Suihkonen, Elisa (2016)
    Eriyttävässä opetuksessa opettaja huomioi oppilaan yksilöllisenä oppijana ja pyrkii opetusmenetelmien ja -materiaalin avulla tukemaan jokaista oppilasta oppilaan omien mahdollisuuksien mukaisesti. Eriyttävä opetus on ...
  • Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa 

    Saarimäki, Laura (2017)
    Tämän tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvittää näiden rakenteita sekä niihin liittyviä ...
  • Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät 

    Herranen, Elli (2021)
    Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla ...
  • Opetussuunnitelma, oppikirjat ja oppimistulokset : seitsemännen luokan matematiikan osaaminen arvioitavana 

    Törnroos, Jukka (Jyväskylän yliopisto, 2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre