Kovalenttisen sidoksen ja ionisidoksen muodostuminen ja niiden opetus peruskoulussa ja lukiossa : kemian opetusohjelmat opetuksen tukena
Date
1995Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu-työn tarkoituksena on selvittää kovalenttisen sidoksen ja
ionisidoksen opetusta peruskoulussa ja lukiossa, sekä tietokoneen mahdollisuuksia kemian opetuksen apuvälineenä. Selvitimme luonnontieteissä käytettäviä työtapoja ja tarkastelimme sidosten esittämistä peruskoulun ja lukion
oppikirjoissa. Tutkimme kovalenttisen sidoksen ja ionisidoksen teoriaa ja
samalla pohdimme mahdollisuutta havainnollistaa sidosten muodostumista
tietokoneen avulla. Kirjallisuudesta etsimme erilaiset opetusohjelmatyypit ja
määritimme kriteerit hyvälle opetusohjelmalle. Hankimme markkinoilla
esiintyvät suomenkieliset kemian opetusohjelmat käyttöömme ja tutustuimme
niihin.
Tutkimuksessa selvisi, että oppikirjojen lähestymistapa sidoskäsitteeseen on
pysynyt lähes muuttumattomana kahdenkymmenen vuoden ajan ja se pohjautuu Bohrin atomimalliteoriaan. Myös opetusohjelmat noudattivat pääsääntöisesti Bohrin atomimalliteoriaa sidoksien opetuksessa. Suomessa on tällä
hetkellä saatavilla kymmenkunta kemian opetusohjelmaa, jotka ovat pääosin
dos-pohjaisia. Tietokoneavusteisen opetuksen lisääntymisen esteeksi muodostunee kemian opetusohjelmien vähäisyys. Näyttääkin siltä, että mikrotietokoneiden tuleminen kemian opetuksen apuvälineeksi kestää vielä vuosia.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25573]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa
Poikela, Tuomo (2021)Tässä Pro gradu -tutkielmassa käsitellään kemian opettamista näkövammaisille oppilaille Kirjallisuusosassa tutkittiin näkövammaisten asemaa yhteiskunnassa sekä sellaisia yhteiskuntaan integroitumisen haasteita, joita he ... -
Entsyymit kemian ja biologian opetuksen yhdistävänä tekijänä lukiossa
Yli-Peltola, Minna (2009) -
Tieto- ja viestintätekniikka peruskoulussa : opettajaopiskelijat luokanopettajien pedagogisena tukena
Kenttälä, Veera (2013)Tämä tutkimus käsittelee opiskelijoiden tarjoaman pedagogisen tuen mahdollisuuksia alakoulun opettajien tieto- ja viestintäteknisten valmiuksien kehittämisessä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan tieto- ja ... -
Teknologiakompetenssi : teknologiakasvatuksen uudistamishaasteita peruskoulussa ja lukiossa
Parikka, Matti (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Kemian opetuksen toteutus ja vaikeudet viittomakielisessä perusopetuksessa
Oinas, Essi (2018)Tässä kandidaatin tutkielmassa on kartoitettu kemian opetuksen toteutuksen käytänteitä, vaikeuksia ja kokonaisvaltaista tilannetta perusopetuksessa. Kartoituksen perusteella kemian alan yhtenäisen ja ratifioidun viittomiston ...