Kovalenttisen sidoksen ja ionisidoksen muodostuminen ja niiden opetus peruskoulussa ja lukiossa : kemian opetusohjelmat opetuksen tukena
Päivämäärä
1995Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu-työn tarkoituksena on selvittää kovalenttisen sidoksen ja
ionisidoksen opetusta peruskoulussa ja lukiossa, sekä tietokoneen mahdollisuuksia kemian opetuksen apuvälineenä. Selvitimme luonnontieteissä käytettäviä työtapoja ja tarkastelimme sidosten esittämistä peruskoulun ja lukion
oppikirjoissa. Tutkimme kovalenttisen sidoksen ja ionisidoksen teoriaa ja
samalla pohdimme mahdollisuutta havainnollistaa sidosten muodostumista
tietokoneen avulla. Kirjallisuudesta etsimme erilaiset opetusohjelmatyypit ja
määritimme kriteerit hyvälle opetusohjelmalle. Hankimme markkinoilla
esiintyvät suomenkieliset kemian opetusohjelmat käyttöömme ja tutustuimme
niihin.
Tutkimuksessa selvisi, että oppikirjojen lähestymistapa sidoskäsitteeseen on
pysynyt lähes muuttumattomana kahdenkymmenen vuoden ajan ja se pohjautuu Bohrin atomimalliteoriaan. Myös opetusohjelmat noudattivat pääsääntöisesti Bohrin atomimalliteoriaa sidoksien opetuksessa. Suomessa on tällä
hetkellä saatavilla kymmenkunta kemian opetusohjelmaa, jotka ovat pääosin
dos-pohjaisia. Tietokoneavusteisen opetuksen lisääntymisen esteeksi muodostunee kemian opetusohjelmien vähäisyys. Näyttääkin siltä, että mikrotietokoneiden tuleminen kemian opetuksen apuvälineeksi kestää vielä vuosia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa suomalaisessa peruskoulussa ja lukiossa
Poikela, Tuomo (2021)Tässä Pro gradu -tutkielmassa käsitellään kemian opettamista näkövammaisille oppilaille Kirjallisuusosassa tutkittiin näkövammaisten asemaa yhteiskunnassa sekä sellaisia yhteiskuntaan integroitumisen haasteita, joita he ... -
Entsyymit kemian ja biologian opetuksen yhdistävänä tekijänä lukiossa
Yli-Peltola, Minna (2009) -
Tieto- ja viestintätekniikka peruskoulussa : opettajaopiskelijat luokanopettajien pedagogisena tukena
Kenttälä, Veera (2013)Tämä tutkimus käsittelee opiskelijoiden tarjoaman pedagogisen tuen mahdollisuuksia alakoulun opettajien tieto- ja viestintäteknisten valmiuksien kehittämisessä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan tieto- ja ... -
Teknologiakompetenssi : teknologiakasvatuksen uudistamishaasteita peruskoulussa ja lukiossa
Parikka, Matti (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Kemian opetuksen toteutus ja vaikeudet viittomakielisessä perusopetuksessa
Oinas, Essi (2018)Tässä kandidaatin tutkielmassa on kartoitettu kemian opetuksen toteutuksen käytänteitä, vaikeuksia ja kokonaisvaltaista tilannetta perusopetuksessa. Kartoituksen perusteella kemian alan yhtenäisen ja ratifioidun viittomiston ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.