Opetussuunnitelman, oppikirjojen ja nuorten historiakuvat peruskoulussa
Historian oppiaineella on vakiintunut asema suomalaisessa perusopetuksessa. Tämän
tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisten historiakuvien keskellä peruskoulun historian
opettaja tekee työtään ja millä historian tärkeyttä oppiaineiden joukossa perustellaan.
Opetussuunnitelmat määrittelevät opetuksen tavoitteet ja sisällöt ja oppikirjat toimivat
yleensä opettajan ja oppilaiden keskeisenä työkaluna. Nämä antavat kuitenkin keskenään
hyvin erilaisen kuvan siitä, mikä historiassa on tärkeää. Opetussuunnitelmat painottavat
historian taitoja, mutta oppikirjat sisältävät valmista sisältötietoa.
Tutkimusaineistoni kolmas osa koostuu yhdeksäsluokkalaisille nuorille tehdystä kyselystä.
Yhdeksäsluokkalaiset ovat juuri saaneet peruskoulun historian oppimäärän opiskeltua ja se
on heillä vielä tuoreessa muistissa. Millainen kuva historiasta on peruskoulun pohjalta
jäänyt? Tarkastelen nuorten kokemusta historian hyödyllisyydestä ja kiinnostavuudesta sekä
sitä, mitä he kokevat historiasta oppineensa ja kokevatko he olevansa historian kanssa
tekemisissä koulun ulkopuolella. Tavoitteeni on näiden kysymysten kautta hahmottaa
nuorten historiakuvaa ja sen suhdetta koulun historiakuvaan.
Käsittelen kaikkia kolmea tutkimuskohdetta vuorotellen ja vertaillen. Tutkimusaineiston
analysoinnissa sovellan enimmäkseen laadullisia menetelmiä, mutta erityisesti lomakekyselyn
kohdalla kerään myös määrällistä tietoa. Tutkimusaineisto on valittu yhden suomalaisen
yläkoulun ympäriltä ja sen voidaan ajatella antavan kuvaa siitä, millaista historian opetus on
tässä koulussa. Opetussuunnitelmat ovat kuitenkin valtakunnallisia ja tarkasteltavia
oppikirjoja käytetään ympäri Suomea. Muun tutkimuksen avulla vertaan myös nuorten
kokemuksia laajempaan aineistoon, jolloin tutkimuksen tulokset ovat jossain määrin
yleistettävissä.
Historian tärkeyttä oppiaineena perustellaan sen yleissivistävällä vaikutuksella.
Opetussuunnitelmassa historian keskeisiksi asioiksi määritellään taitojen ja ajattelun
kehittämistä, mutta oppikirjat keskittyvät poliittisen historian tapahtumien esittelyyn.
Nuorista vain harva koki oppineensa historiasta niitä taitoja, jotka opetussuunnitelma
määrittelee keskeisiksi. Nuorten kiinnostus historiaa kohtaan vaihteli. Suomen historia
koettiin jossain määrin kiinnostavammaksi kuin yleinen historia, mutta ylipäätään nämä
kaksi aihealuetta esiintyivät nuorten vastauksissa yhtä erillisinä kuin oppikirjoissa.
Opetussuunnitelman taitotavoitteiden ja oppikirjojen tietosisällön ollessa keskenään
luonteeltaan hyvin erilaista, joutuu opettaja valitsemaan, kummanlaista historiaa opettaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa
Metsälä, Elina (2020)Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ... -
Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016
Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ... -
Tanhukerhosta taiteen perusopetukseen : tapaustutkimus opetussuunnitelman laadinnasta taiteen perusopetukseen
Jylhä, Hanna-Maria (2001) -
Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa
Jäntti, Anna (2021)Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ...