Eriyttäminen biologian opetuksessa yläkouluissa

Abstract
Eriyttävässä opetuksessa opettaja huomioi oppilaan yksilöllisenä oppijana ja pyrkii opetusmenetelmien ja -materiaalin avulla tukemaan jokaista oppilasta oppilaan omien mahdollisuuksien mukaisesti. Eriyttävä opetus on perusopetuslain mukaan jokaisen peruskoulua käyvän oppilaan oikeus. Biologian opiskeluun kuuluu tärkeänä osana kokeellisuus ja tutkivaoppiminen. Opettajien tyypillinen opetusmuoto Suomessa on opettajajohtoinen, kirjaan sidoksissa oleva opetus. Opettajien tulee tietää, kuinka oppikirjoissa on huomioitu eriyttäminen ja tutkiva oppiminen, jotta voidaan tarjota oppilaille eriyttävää biologian opetusta. Biologian oppikirjojen eriyttävyyttä selvitettiin opettajille ja oppilaille tehdyillä lomakekyselyillä sekä kyselyyn osallistuneiden luokkien käytössä olleita oppikirjoja tarkastelemalla. Oppilaskyselyyn osallistui kaksi 9. luokkaa Kouvolasta. Opettajakysely lähetettiin useiden paikkakuntien opettajille sähköisesti sekä Jyväskylän ja Kouvolan alueiden kouluihin paperilomakkeina. Opettajien vastausten perusteella biologian oppikirjat ovat pääsääntöinen opetusmateriaali, joka on tehtäviltään monipuolista eikä oppikirjojen ulkopuolista materiaalia juurikaan tarvita. Biologian opettajat pitävät eriyttämistä opetuksessa tarpeellisena ja tärkeänä. Oppilaille tehdyn kyselyn mukaan biologian oppikirjojen teksti ja tehtävät eivät ole liian haastavia. Enemmän aikaa kotitehtäviin käyttäneet kokivat kirjan tekstin ja tehtävät helpoiksi. Oppilaat, jotka oli saanut todistuksessa korkeampia biologian arvosanoja, kokivat tekstin ja tehtävät helpoiksi. Oppikirjoja tarkasteltiin kvalitatiivisesti tekstin, kuvien ja tehtävien laadun suhteen. Kyselyyn osallistuneiden oppilaiden luokilla oli käytössään maaekosysteemejä käsittelevällä kurssilla eri kustantajien kirjat. Kirjojen vertailu osoitti tekstin olevan molempien kustantajien kirjoissa faktojen ympärille rakennettua ja tekstit sisälsivät paljon käsitteistöä. Tehtävät olivat Koulun biologia, metsä ja suot-kirjassa perustehtäviä, joiden vastaukset löytyivät suoraan tekstistä. Silmu-sarjan kirjassa oli perustehtävien lisäksi myös ylöspäin eriyttäviä soveltamista vaativia tehtäviä. Tutkimukseni tulosten mukaan biologian yläkoulun opettajat pitävät kirjojen materiaalia eriyttävänä ja suosivat sen käyttöä opetuksessa. Oppilaiden mielestä oppimateriaali ei ole liian haastavaa ja erityisesti koulussa menestyvät, ahkerat oppilaat pitivät materiaalia helppona.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603161857Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share