dc.contributor.author | Rautamies, Erja | |
dc.contributor.author | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Vähäsantanen, Katja | |
dc.date.accessioned | 2018-07-18T09:33:44Z | |
dc.date.available | 2018-07-18T09:33:44Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Rautamies, E., Koivula, M., & Vähäsantanen, K. (2018). Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>7</i>(1), 53-75. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114085" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114085</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_28166493 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_78289 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58981 | |
dc.description.abstract | Pyrkimys autonomisuuteen on yksi ihmisen psykologisista
perustarpeista, joka alkaa kehittyä noin kahdesta ikävuodesta eteenpäin. Autonomiaa
on kuitenkin tutkittu empiirisesti hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Tarkastelemme tässä laadullisessa tutkimuksessa 4–5-vuotiaiden lasten autonomiaa
päiväkodissa lastentarhanopettajien näkökulmasta havainnointien ja haastatteluiden
sekä lastentarhanopettajien päiväkirjojen ja kirjoitelmien kautta.
Tutkimustehtävänämme on selvittää, miten lastentarhanopettajat ymmärtävät
lapsen autonomian ja mitä pedagogisia keinoja he käyttävät autonomian tukemisessa.
Tutkimusaineisto on analysoitu laadullista sisällönanalyysia ja narratiivista analyysia
hyödyntäen. Opettajat kuvasivat lapsen autonomiaa eri tavoin ilmentyvänä
itsenäisyytenä ja itseohjautuvuutena ja tämän nähtiin olevan yhteydessä erilaisten
taitojen oppimiseen. Näihin taitoihin sisältyivät lapsen omatoimisuus, sosiaaliset
taidot ja leikkitaidot, tunnetaidot ja itsesäätely sekä ajattelu ja oppiminen.
Lastentarhanopettajan ja lapsen välinen turvallinen vuorovaikutussuhde oli
lähtökohta lapsen autonomian tukemiselle. Tutkimusaineistosta muodostamamme
kertomukset viidestä erilaisesta ohjaustavasta havainnollistavat
lastentarhanopettajien autonomian tukemisen pedagogisia keinoja.
Tutkimustulokset tuottavat uutta tietoa lapsen autonomiasta ja sen tukemisesta
lastentarhanopettajan näkökulmasta. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen Varhaiskasvatus ry. | |
dc.relation.ispartofseries | Journal of Early Childhood Education Research | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/jecer/article/view/114085 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | autonomian tukeminen | |
dc.subject.other | opettaja-lapsisuhde | |
dc.subject.other | lastentarhanopettajat | |
dc.subject.other | leikkitaidot | |
dc.title | Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201807133550 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2018-07-13T09:15:12Z | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 53-75 | |
dc.relation.issn | 2323-7414 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 7 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2018 Erja Rautamies, Merja Koivula and Katja Vähäsantanen & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early
Childhood Education Association Finland. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | tunne-elämän kehitys | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | itsesäätely (psykologia) | |
dc.subject.yso | ajattelu | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | autonomia | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | omatoimisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6444 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12114 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23975 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14462 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6007 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9165 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1050 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4918 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1584 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15870 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |