Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa
Rautamies, E., Koivula, M., & Vähäsantanen, K. (2018). Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa. Journal of Early Childhood Education Research, 7(1), 53-75. https://journal.fi/jecer/article/view/114085
Julkaistu sarjassa
Journal of Early Childhood Education ResearchPäivämäärä
2018Oppiaine
AikuiskasvatustiedeKasvatustiedeVarhaiskasvatusAdult EducationEducationEarly Childhood EducationTekijänoikeudet
© 2018 Erja Rautamies, Merja Koivula and Katja Vähäsantanen & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early
Childhood Education Association Finland.
Pyrkimys autonomisuuteen on yksi ihmisen psykologisista
perustarpeista, joka alkaa kehittyä noin kahdesta ikävuodesta eteenpäin. Autonomiaa
on kuitenkin tutkittu empiirisesti hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Tarkastelemme tässä laadullisessa tutkimuksessa 4–5-vuotiaiden lasten autonomiaa
päiväkodissa lastentarhanopettajien näkökulmasta havainnointien ja haastatteluiden
sekä lastentarhanopettajien päiväkirjojen ja kirjoitelmien kautta.
Tutkimustehtävänämme on selvittää, miten lastentarhanopettajat ymmärtävät
lapsen autonomian ja mitä pedagogisia keinoja he käyttävät autonomian tukemisessa.
Tutkimusaineisto on analysoitu laadullista sisällönanalyysia ja narratiivista analyysia
hyödyntäen. Opettajat kuvasivat lapsen autonomiaa eri tavoin ilmentyvänä
itsenäisyytenä ja itseohjautuvuutena ja tämän nähtiin olevan yhteydessä erilaisten
taitojen oppimiseen. Näihin taitoihin sisältyivät lapsen omatoimisuus, sosiaaliset
taidot ja leikkitaidot, tunnetaidot ja itsesäätely sekä ajattelu ja oppiminen.
Lastentarhanopettajan ja lapsen välinen turvallinen vuorovaikutussuhde oli
lähtökohta lapsen autonomian tukemiselle. Tutkimusaineistosta muodostamamme
kertomukset viidestä erilaisesta ohjaustavasta havainnollistavat
lastentarhanopettajien autonomian tukemisen pedagogisia keinoja.
Tutkimustulokset tuottavat uutta tietoa lapsen autonomiasta ja sen tukemisesta
lastentarhanopettajan näkökulmasta.
...
Julkaisija
Suomen Varhaiskasvatus ry.ISSN Hae Julkaisufoorumista
2323-7414Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/jecer/article/view/114085Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28166493
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa.
Rautjoki, Riikka; Salenius, Anu (2020)Tutkimuksemme aiheena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä laadukkaasta pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa. Halusimme myös selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
Teacher-child interaction quality and children's self‐regulation in toddler classrooms in Finland and Portugal
Salminen, Jenni; Guedes, Carolina; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija; Cadima, Joana (John Wiley & Sons, 2021)This study examines the association between teacher–child interaction quality and children's self‐regulation in Finnish and Portuguese toddler classrooms. The participants included 230 Finnish (M = 29; SD = 3 months) and ... -
Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
Nieminen, Jenna (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.