Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa
Rautamies, E., Koivula, M., & Vähäsantanen, K. (2018). Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa. Journal of Early Childhood Education Research, 7(1), 53-75. https://journal.fi/jecer/article/view/114085
Published in
Journal of Early Childhood Education ResearchDate
2018Discipline
AikuiskasvatustiedeKasvatustiedeVarhaiskasvatusAdult EducationEducationEarly Childhood EducationCopyright
© 2018 Erja Rautamies, Merja Koivula and Katja Vähäsantanen & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early
Childhood Education Association Finland.
Pyrkimys autonomisuuteen on yksi ihmisen psykologisista
perustarpeista, joka alkaa kehittyä noin kahdesta ikävuodesta eteenpäin. Autonomiaa
on kuitenkin tutkittu empiirisesti hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Tarkastelemme tässä laadullisessa tutkimuksessa 4–5-vuotiaiden lasten autonomiaa
päiväkodissa lastentarhanopettajien näkökulmasta havainnointien ja haastatteluiden
sekä lastentarhanopettajien päiväkirjojen ja kirjoitelmien kautta.
Tutkimustehtävänämme on selvittää, miten lastentarhanopettajat ymmärtävät
lapsen autonomian ja mitä pedagogisia keinoja he käyttävät autonomian tukemisessa.
Tutkimusaineisto on analysoitu laadullista sisällönanalyysia ja narratiivista analyysia
hyödyntäen. Opettajat kuvasivat lapsen autonomiaa eri tavoin ilmentyvänä
itsenäisyytenä ja itseohjautuvuutena ja tämän nähtiin olevan yhteydessä erilaisten
taitojen oppimiseen. Näihin taitoihin sisältyivät lapsen omatoimisuus, sosiaaliset
taidot ja leikkitaidot, tunnetaidot ja itsesäätely sekä ajattelu ja oppiminen.
Lastentarhanopettajan ja lapsen välinen turvallinen vuorovaikutussuhde oli
lähtökohta lapsen autonomian tukemiselle. Tutkimusaineistosta muodostamamme
kertomukset viidestä erilaisesta ohjaustavasta havainnollistavat
lastentarhanopettajien autonomian tukemisen pedagogisia keinoja.
Tutkimustulokset tuottavat uutta tietoa lapsen autonomiasta ja sen tukemisesta
lastentarhanopettajan näkökulmasta.
...
Publisher
Suomen Varhaiskasvatus ry.ISSN Search the Publication Forum
2323-7414Keywords
Original source
https://journal.fi/jecer/article/view/114085Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28166493
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Interaction, Development and Learning (VUOKKO): A longitudinal study from toddlerhood to grade 5
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi (University of Jyväskylä, 2024)VUOKKO pitkittäistutkimuksessa seurataan lasten kieleen, lukemiseen ja matematiikkaan liittyvien taitojen, motivaation ja emootioiden kehitystä sekä lasten oppimisympäristöissä (koti, päiväkoti, koulu) tapahtuvaa ... -
Interaction, Development and Learning (VUOKKO): Data documentation and metadata for ECEC phase and school grades 1-3
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi (University of Jyväskylä, 2024)VUOKKO is an early onset longitudinal study that examines the development of children’s skills, motivation, and emotions in the domains of numeracy, math, language, literacy, and reading, as well as the interactions in the ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors in grade 1 : The role of temperament.
Jaruseviciute, Vilija; Kiuru, Noona; Silinskas, Gintautas (American Psychological Association (APA), 2022)This study aimed at investigating the reciprocal longitudinal associations between teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors during Grade 1, and the role of the child’s temperament in this ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa.
Rautjoki, Riikka; Salenius, Anu (2020)Tutkimuksemme aiheena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä laadukkaasta pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa. Halusimme myös selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen ...