A fordítás és közvetítés változó szerepe az idegennyelv-oktatásban: a tudományos nézőpontok közeledése
Karoly, A. (2014). A fordítás és közvetítés változó szerepe az idegennyelv-oktatásban: a tudományos nézőpontok közeledése. Modern Nyelvoktatás, 20(4), 19-34. http://www.tintakiado.hu/book_view.php?id=438
Julkaistu sarjassa
Modern NyelvoktatásTekijät
Päivämäärä
2014Tekijänoikeudet
© Adrienn & Tinta Könyvkiadó, 2014.
In multilingual and multicultural contexts, individuals who speak foreign languages but are not
translation professionals increasingly engage in oral or written translation and language mediation
activities both at the workplace and in everyday life. These formal or informal translational actions
are connected to various formal or informal interactions for a variety of purposes, and are often done
on an ad hoc basis. In applied linguistics, more and more authors emphasize that integrating translation
with foreign language learning and teaching not only has a number of benefits related to language
learning, but can serve more general educational purposes as well. Unfortunately, translation has been
a highly dismissed topic in the theory of Second Language Acquisition (SLA) and in the mainstream
global practice of ELT (English Language Teaching) for a long time, and is still dominated by theories
and norms stemming from monolingual teaching principles. In the past few decades, however,
translation is gradually being rediscovered in foreign language learning and teaching not only as a
tool to develop communicative and intercultural competence but as a useful skill in itself, which can
also help to promote cross-curricular learning. The aim of this paper is to offer a brief overview of
some of the strongest arguments recently presented in relevant disciplines with a view to urging that
translation should gain a more prominent place and become a more integral part of foreign language
learning and teaching
...
Julkaisija
Tinta KönyvkiadóISSN Hae Julkaisufoorumista
1219-638X
Alkuperäislähde
http://www.tintakiado.hu/book_view.php?id=438Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24397500
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders
Kaski, Maijastiina (2009)Asenteilla ja suhtautumisella on suuria vaikutuksia kielenoppimiseen, niin motivaation kuin yleisen innostuksenkin kannalta. Kieliasenteita on tutkittu paljon etenkin motivaation piirissä ja asenteiden vertailua on tehty ... -
As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
Miettinen, Elisa (2009)Kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon painoarvo vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa on kasvanut viime vuosina, mikä on lisännyt huomiota myös opettajien kielenkäyttöön. Tämän proseminaarit ... -
Finnish 2nd graders' beliefs about the English language and learning English
Smedberg, Johanna (2023)Suomen hallitus linjasi vuonna 2018, että ensimmäisen vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelu aloitetaan kaikissa Suomen peruskouluissa jo ensimmäisellä luokalla vuoden 2020 alusta lähtien. Ennen vuotta 2020 ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.