"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan kansainvälisessä tutkimuksessa olettamus on usein, että opettajat opettavat omaa äidinkieltään, joten halusin tällä tutkimuksella myös selvittää, miten suomalaiset kieltenopettajat kokevat oman roolinsa opettamiensa kielten ei-syntyperäisinä puhujina.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen, ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä opettajaa, joista jokainen opettaa tai on opettanut sekä englantia että ranskaa, joko peruskoulu- tai lukiotasolla. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja ne nauhoitettiin ja litteroitiin. Tämän jälkeen niiden sisältö analysoitiin teemoittain sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen. Teemat valittiin tutkimuksen neljän tutkimuskysymyksen perusteella.
Tutkielman tulokset osoittavat, että haastateltavat pitävät ääntämisen roolia tärkeänä sekä englannin että ranskan opetuksessa, etenkin kielenoppimisen alkuvaiheessa. Ääntämisen oppimisen tärkeimpänä tavoitteena haastateltavat pitävät ymmärrettävyyttä, ja heidän mielestään opetuksessa on tärkeää painottaa sekä yksittäisiä äänteitä että prosodisia piirteitä.
Ranskan ja englannin erilaisista rooleista johtuen informaalilla oppimisella on suurempi merkitys englannin kuin ranskan ääntämisen omaksumisessa. Tämän vuoksi ranskan ääntämisen oppiminen painottuu enemmän luokkahuoneeseen, ja tuen tarve on suurempi.
Perinteisten metodeiden kuten ääneen lukemisen ja virheiden korjaamisen lisäksi opettajat kertoivat ääntämisen opettamisessa käyttävänsä mm. erilaisia pari- ja ryhmätyöskentelytapoja, kuten pelejä. Englannin ja ranskan ei-syntyperäisinä puhujina opettajat kokevat ymmärtävänsä oppilaidensa vaikeuksia syntyperäisiä puhujia paremmin. Toisaalta he pitävät omien ääntämistaitojensa ylläpitämistä ja kehittämistä tärkeänä, jotta he voivat toimia hyvänä ääntämismallina oppilailleen.
...


Alternative title
English and French teachers' views on pronunciation and its teachingKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ... -
The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
Parkatti, Nooa (2021)Teknologia kehittyy yhä nykypäivänäkin erittäin nopeasti, ja teknologian saatavuus ja käytettävyys paranee myös kouluympäristössä niin opetuksen kuin omaehtoisen oppimisenkin kannalta. Tämän vuoksi videoiden käytölle ... -
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ... -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ...