Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders
Asenteilla ja suhtautumisella on suuria vaikutuksia kielenoppimiseen, niin motivaation kuin yleisen
innostuksenkin kannalta. Kieliasenteita on tutkittu paljon etenkin motivaation piirissä ja asenteiden
vertailua on tehty esimerkiksi eri sukupuolten ja ikäryhmien välillä. On kuitenkin monia tekijöitä,
joiden yhteydestä kieliasenteisiin ei ole paljon tietoa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää
millä tavoin pitkän valinnaisen kielen opiskelu vaikuttaa englannin kieleen suhtautumiseen
kahdeksannella luokalla sekä millä tavoin nuo vaikutukset eroavat tyttöjen ja poikien välillä.
Luonteeltaan kvantitatiivinen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla yhteensä 45
kahdeksasluokkalaiselta. Vastaukset analysoitiin tietokoneohjelmalla ja niiden avulla vertailtiin
neljää ryhmää: pitkää ruotsia lukevia poikia, lyhyttä ruotsia lukevia poikia, pitkää ruotsia lukevia
tyttöjä ja lyhyttä ruotsia lukevia tyttöjä.
Tutkimuksen mukaan kahdeksannen luokan oppilaat suhtautuivat yleisesti englantiin
varovaisen positiivisesti ja tiedostivat englannin osaamisen tärkeyden sekä kulttuurisessa ja
globaalissa mielessä että instrumentaalisena voimavarana. Tyttöjen suhtautuminen oli huomattavasti
positiivisempaa kuin poikien kaikilla tutkituilla osa-alueilla. Lisäksi tyttöjen kohdalla pitkän ruotsin
lukijat olivat lähes joka kohdassa lyhyen ruotsin lukijoita myönteisempiä, mutta erot eivät yltäneet
sukupuolten välillä olevien erojen tasolle eivätkä ilmenneet poikaryhmien välillä aina näin päin;
joillain osa-alueilla lyhyttä ruotsia opiskelevat pojat osoittautuivat pitkää ruotsia lukevia
myönteisemmiksi, joskus ryhmien välinen ero oli häviävän pieni ja joskus taas huomattavan suuri.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
2nd and 3rd graders' attitudes towards the English language : attitudes before and after studying English at school
Määttä, Veera (2014)Oppilaat aloittavat Suomessa englannin opiskelun useimmiten 3. luokalla. Englannin kieli on kuitenkin vahvasti läsnä Suomessa esimerkiksi mediassa ja ulkomaalaisten kautta. Monet perheet myös matkustavat ulkomaille. Siksi ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Exploiting children's literature in EFL teaching from the different learners' point of view : a differentiated teaching material package for fourth graders
Kivelä, Kirsti (2016)Kirjallisuuden hyödyntäminen kieltenopetuksessa Suomessa on ollut suhteellisen vähäistä. Kirjallisuuden käyttö kielten opetuksessa tarjoaa kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haasteita. Kielen oppimisen lisäksi kirjallisuuden ... -
“Double-decker buses, AmongUs, FBI and McDonalds” : 2nd, 4th and 6th graders’ associations and attitudes towards English in Finland
Kamunen, Milla (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten lasten ajatuksia ja asenteita englannin kieltä kohtaan Suomessa, globaalin englannin kontekstissa. Aineiston tuottivat perusopetuksen toisen, neljännen ja ... -
6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion
Ristola, Janiina (2014)Itsearviointi on tärkeässä roolissa oppimisessa ja opettamisessa, ja itsearviointi sisältyy nykyään opetussuunnitelmaan alakoulussa, sillä omien taitojen tuntemuksen on osoitettu lisäävän oppimisen tuloksia. Itsearviointiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.