A fordítás és közvetítés változó szerepe az idegennyelv-oktatásban: a tudományos nézőpontok közeledése
Karoly, A. (2014). A fordítás és közvetítés változó szerepe az idegennyelv-oktatásban: a tudományos nézőpontok közeledése. Modern Nyelvoktatás, 20(4), 19-34. http://www.tintakiado.hu/book_view.php?id=438
Published in
Modern NyelvoktatásAuthors
Date
2014Copyright
© Adrienn & Tinta Könyvkiadó, 2014.
In multilingual and multicultural contexts, individuals who speak foreign languages but are not
translation professionals increasingly engage in oral or written translation and language mediation
activities both at the workplace and in everyday life. These formal or informal translational actions
are connected to various formal or informal interactions for a variety of purposes, and are often done
on an ad hoc basis. In applied linguistics, more and more authors emphasize that integrating translation
with foreign language learning and teaching not only has a number of benefits related to language
learning, but can serve more general educational purposes as well. Unfortunately, translation has been
a highly dismissed topic in the theory of Second Language Acquisition (SLA) and in the mainstream
global practice of ELT (English Language Teaching) for a long time, and is still dominated by theories
and norms stemming from monolingual teaching principles. In the past few decades, however,
translation is gradually being rediscovered in foreign language learning and teaching not only as a
tool to develop communicative and intercultural competence but as a useful skill in itself, which can
also help to promote cross-curricular learning. The aim of this paper is to offer a brief overview of
some of the strongest arguments recently presented in relevant disciplines with a view to urging that
translation should gain a more prominent place and become a more integral part of foreign language
learning and teaching
...


Publisher
Tinta KönyvkiadóISSN Search the Publication Forum
1219-638X
Original source
http://www.tintakiado.hu/book_view.php?id=438Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24397500
Metadata
Show full item recordLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders
Kaski, Maijastiina (2009)Asenteilla ja suhtautumisella on suuria vaikutuksia kielenoppimiseen, niin motivaation kuin yleisen innostuksenkin kannalta. Kieliasenteita on tutkittu paljon etenkin motivaation piirissä ja asenteiden vertailua on tehty ... -
As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
Miettinen, Elisa (2009)Kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon painoarvo vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa on kasvanut viime vuosina, mikä on lisännyt huomiota myös opettajien kielenkäyttöön. Tämän proseminaarit ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Musical experiences in learning English as a foreign language
Lappi, Maria (2009)Musiikki on osa ennen kaikkea arkipäivän elämää, mutta käytössä toisinaan myös kielten oppitunneilla. Kielen oppimisen tutkimuksessa musiikkiin ei kuitenkaan toistaiseksi ole kiinnitetty paljonkaan huomiota. Tämän ...