Esiopettajat kokevat työssään sekä stressiä että työn imua
Penttinen, V., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. Esiopettajat kokevat työssään sekä stressiä että työn imua. Ruusupuiston uutiset, (3). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/3-2018/3
Julkaistu sarjassa
Ruusupuiston uutisetPäivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2018.
Kasvavat ryhmäkoot, vähenevät resurssit, digiloikka ja uusi
opetussuunnitelma ovat lisänneet opettajan työn vaatimuksia ja
kuormittavuutta. OAJ:n vuonna 2015 julkaistun
työolobarometrin mukaan opettajat kokivat työperäistä stressiä
keskimäärin enemmän kuin muut työelämässä toimivat.
Työterveyslaitoksen Kunta10-tutkimuksessa opettajat kokivat
työmääränsä kasvaneen yli sietokyvyn. Miksi opettajat ovat
kuormittuneita, ja mitä asialle voidaan tehdä?
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto
Alkuperäislähde
https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/3-2018/3Julkaisuun liittyvä(t) tutkimusaineisto(t)
Lerkkanen, Marja-Kristiina, Pakarinen, Eija (2021). Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI). V. 31.7.2021. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/77741. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109104845Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28161887
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022
Heikkilä, Inka; Saarenmaa, Sanni (2023)Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millaisina opettajien työhyvinvoinnin ongelmia kuvataan Yleisradion verkkoartikkeleissa. Aikaväliksi on valittu viimeisimmän opetussuunnitelman käyttöönoton jälkeinen aika eli 2016–2022. ... -
"Mä ajattelen niitä lasten onnistumisen kokemuksia" : opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisessa omassa työssään
Laitinen, Mari (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta osana omaa työtään. Tutkimus on toteutettu pienessä keskisuomalaisessa kunnassa. Tutkimukseen ... -
Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään?
Raustia, Hanna (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä lukioissa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Haastattelut ... -
Ohjausvuorovaikutuksen laatu ja esiopettajien työhyvinvointi : kontekstitekijöiden ja työstä palautumisen merkitys
Penttinen, Viola; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin ohjausvuorovaikutuksen laatu ja esiopettajien työhyvinvointi (koettu stressi ja työstä palautuminen) vaihtelevat suhteessa esiopetuksen kontekstitekijöihin eli ... -
Esiopettajien työhön liittyvät stressitekijät ja stressinhallintakeinot
Ahonen, Ria (2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.