Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat stressinhallin-nassa ja tukevat työssä jaksamista. Aihe on hyvin ajankohtainen ja merkittävä, sillä yhä useampi opettaja kokee työssään enenevissä määrin stressiä kasvavien vaatimusten ja jatkuvien muutosten takia.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavana oli 8 luokanopettajaa, joilla oli jonkinlaista kokemusta työstressistä. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2018 teemahaastattelujen avulla ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin -mallin mukaan.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina vaatimusten ja stressitekijöiden osalta on, että luokanopettajan työssä vaatimusten määrä on liian suuri resursseihin nähden, minkä seurauksena opettajat kokevat työnsä stressaavana eivätkä kykene palautumaan työstään aina riittävästi, mikä heijastuu negatiivisella tavalla työhyvinvointiin. Työhön liittyvien voimavarojen osalta tuli esille, että hyvä työympäristö, oman työn hallinta ja merkityksellisyys sekä vapaa-ajan ja työn tasapaino ovat olennaisia tekijöitä työn mielekkyyden ja työssä jaksamisen kannalta.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia opettajien työn kuormittavuuden lisääntymisestä, minkä vuoksi työhyvinvoinnin kehittäminen sekä stressin ennaltaehkäisy ovat ensiarvoisen tärkeässä asemassa. Työn resurssien määrää tulisi lisätä, jotta opettajat jaksavat tehdä työtään omistautuneesti ja myös työhön liittyvät voimavarat tulisi saada entistä näkyvämmäksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
Muuronen, Marika (2020)Tämä tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteyttä opettajien työssä jaksamiseen. Inkluusion aste käsitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteyttä luokanopettajien luokan ... -
Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
Pelto-Arvo, Petra; Paakki, Henna (2020)Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana
Salmijärvi, Essi (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien työstressin, stressitekijöiden sekä stressinhallintakeinojen yleisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös luokanopettajien työstressin sekä stressiä aiheuttavien ... -
Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille
Leppänen, Jenna; Tervamäki, Niina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän ... -
“Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
Tuomiranta, Saara; Arela, Anna-Maija (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle kaksi vuotta töissä olleiden luokanopettajien näkemyksiä opettajan auktoriteetista. Tavoitteena oli myös tutkia opettajien näkemyksiä auktoriteetin ja vuorovaikutuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.