University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät

Thumbnail
View/Open
446.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Juottonen, Roosa
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat stressinhallin-nassa ja tukevat työssä jaksamista. Aihe on hyvin ajankohtainen ja merkittävä, sillä yhä useampi opettaja kokee työssään enenevissä määrin stressiä kasvavien vaatimusten ja jatkuvien muutosten takia. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavana oli 8 luokanopettajaa, joilla oli jonkinlaista kokemusta työstressistä. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2018 teemahaastattelujen avulla ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin -mallin mukaan. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina vaatimusten ja stressitekijöiden osalta on, että luokanopettajan työssä vaatimusten määrä on liian suuri resursseihin nähden, minkä seurauksena opettajat kokevat työnsä stressaavana eivätkä kykene palautumaan työstään aina riittävästi, mikä heijastuu negatiivisella tavalla työhyvinvointiin. Työhön liittyvien voimavarojen osalta tuli esille, että hyvä työympäristö, oman työn hallinta ja merkityksellisyys sekä vapaa-ajan ja työn tasapaino ovat olennaisia tekijöitä työn mielekkyyden ja työssä jaksamisen kannalta. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia opettajien työn kuormittavuuden lisääntymisestä, minkä vuoksi työhyvinvoinnin kehittäminen sekä stressin ennaltaehkäisy ovat ensiarvoisen tärkeässä asemassa. Työn resurssien määrää tulisi lisätä, jotta opettajat jaksavat tehdä työtään omistautuneesti ja myös työhön liittyvät voimavarat tulisi saada entistä näkyvämmäksi. ...
Keywords
voimavaratekijät työssä jaksaminen vaatimukset stressi työhyvinvointi jaksaminen luokanopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902061423

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä 

    Muuronen, Marika (2020)
    Tämä tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteyttä opettajien työssä jaksamiseen. Inkluusion aste käsitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteyttä luokanopettajien luokan ...
  • Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin 

    Pelto-Arvo, Petra; Paakki, Henna (2020)
    Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ...
  • Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana 

    Salmijärvi, Essi (2019)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien työstressin, stressitekijöiden sekä stressinhallintakeinojen yleisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös luokanopettajien työstressin sekä stressiä aiheuttavien ...
  • Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille 

    Leppänen, Jenna; Tervamäki, Niina (2019)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän ...
  • “Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen 

    Tuomiranta, Saara; Arela, Anna-Maija (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle kaksi vuotta töissä olleiden luokanopettajien näkemyksiä opettajan auktoriteetista. Tavoitteena oli myös tutkia opettajien näkemyksiä auktoriteetin ja vuorovaikutuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre