Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään?
Tekijät
Päivämäärä
2021Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä lukioissa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Haastattelut tehtiin keväällä 2020 teemahaastatteluina. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Analyysin tuloksena lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään seuraavaa osaamista: ihmissuhdetaitoja, tiedollista osaamista, itsensä johtamista ja laaja-alaisia kykyjä. Ihmissuhdetaidot koostuivat vuorovaikutustaidoista, yhteistyötaidoista ja muusta ohjausosaamisesta, joka kytkeytyy vahvasti toimijuuden tukemiseen ja dialogisuuteen. Myös kasvatuksellisia taitoja tarvittiin. Tiedollisessa osaamisessa korostui sekä tietojen hallinta että jatkuva ajan tasalla pysyminen. Itsensä johtaminen tarkoittaa ennen kaikkea ajanhallintataitoja, priorisointia, organisointikykyä ja oman työn rajaamisen taitoja. Lukion opinto-ohjaajan työssä tarvitaan siis ohjaukseen liittyvän osaamisen lisäksi asiantuntijatyössä yleistä osaamista. Laaja-alainen osaaminen kuvaa sitoutunutta moniosaajaa, jolla on hallussaan viestintätaitoja sekä monia geneerisiä ja spesifimpiä taitoja.
Kun jaotellaan osaaminen tietoihin, taitoihin ja itseymmärrykselliseen osaamiseen, näyttäytyy lukion opinto-ohjaajan työ ennen kaikkea itse-ymmärryksellisen osaamisen kautta. Lisäksi työhön kuuluu taitoja, joita on hyvä harjoitella ja tietojakin tarvitaan. Erityisesti tiedollinen osaaminen vanhenee nopeasti, joten siinä tarvitaan täydennyskoulutusta. Peruskoulutuksessa on syytä luoda teoreettista pohjaa itseymmärrykselliselle osaamiselle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Millaista osaamista ohjausalan työtehtävissä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa?
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023) -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Ohjausalan ammattilaisten osaamiskuvaukset on julkaistu
Kettunen, Jaana (Suomen opinto-ohjaajat ry, 2023) -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ... -
Uraohjauksen tutkimus ja sen merkitys
Kettunen, Jaana; Vuorinen, Raimo (Uraohjaajat ja -valmentajat ry, 2023)Tämän päivän nopeasti muuttuvassa maailmassa uraohjauksen merkitys korostuu entisestään. Tutkimuksen avulla voimme syventää ymmärrystä ohjauspalveluiden laadusta ja vaikuttavuudesta yksilöiden eri elämänvaiheissa. Uraohjauksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.