Vuosi kärkihanketta takana
Inha, K. (2018). Vuosi kärkihanketta takana. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9 (4). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/vuosi-karkihanketta-takana
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2018Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2018
Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmassa asetetaan tavoitteeksi Suomi
maana, jossa tekee mieli oppia koko ajan uutta. Osana hallituksen Uusi
peruskoulu -ohjelmaa käynnistettiin kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan
mukaisesti kielten kärkihanke, jonka puitteissa keväällä 2017 Opetushallitus
myönsi 95 hankkeelle valtionavustusta kielten opetuksen varhentamiseen,
kehittämiseen ja lisäämiseen. Valtaosa hankkeista kohdentui varhentamiseen.
Paikallisilla kokeiluilla pyritään etsimään ja kehittämään uusia toimintamalleja
lasten varhaisen kielenoppimiskyvyn hyödyntämiseksi. Kieltenopiskelua
varhennetaan joissain kunnissa alkamaan jo alkuopetuksessa, minkä lisäksi
kieliin voidaan tutustua esimerkiksi kielimaistiaisten kautta jo esikoulussa tai
varhaiskasvatuksessa. Lisäksi hankkeiden avulla kehitetään koulujen
kielitietoista toimintakulttuuria sekä vahvistetaan Suomen kielivarantoa
kehittämällä oppilaslähtöisiä, oppimiseen innostavia ja motivoivia
toimintamalleja, jotka tukevat oppilaiden sitoutumista kieltenopiskeluun. Tässä
artikkelissa esitellään paikallisissa kokeiluissa kehitettyjä tapoja tuoda vieraita
kieliä mukaan jo varhaiskasvatukseen, esiopetukseen ja alkuopetukseen.
Lopuksi esitellään kärkihankkeessa tehtyä kartoitusta 1.–3.-luokkalaisten
motivaatiosta opiskella kieliä sekä opettajien ja huoltajien käsityksistä
varhennetusta kieltenopetuksesta.
...
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/vuosi-karkihanketta-takanaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
Pesonen, Päivikki (2020)Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ... -
Varhennettua kieltenopetusta vai kaksikielistä toimintaa? : varhaisen kieltenopetuksen puurot ja vellit
Skinnari, Kristiina; Halvari, Anu (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Mistä varhennettu kieltenopetus alkaa? Onko kaksikielinen opetus varhennettua kieltenopetusta? Milloin kielikylpy muuttuu kielisuihkuksi? Onko muualla kuin kielten tunneilla tapahtuva kielten opetus kieltenopetusta? ... -
Tampereella panostetaan varhennetun kieltenopetuksen kehittämiseen ja monipuolisiin kielivalintoihin
Lahti, Laura; Harju-Autti, Raisa; Verkama, Outi; Aaltonen-Kiianmies, Kirsi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)A1-kielen eli ensimmäisen vieraan kielen opetus on 1.1.2020 alkaen varhentunut alkamaan ensimmäiseltä vuosiluokalta kaikissa Suomen kouluissa (Opetushallitus 2019). Tampereella kieltenopetuksen varhentaminen on huomioitu ... -
Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina
Heilimo, Tomi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on varhennetusta kieltenopetuksesta. Tämän pääkysymyksen avulla pyrin löytämään vastauksen toiseen kysymykseen, joka on: Mitä havaintoja ... -
Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
Kyckling, Erja; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)