dc.contributor.author | Inha, Karoliina | |
dc.date.accessioned | 2018-07-09T05:40:15Z | |
dc.date.available | 2018-07-09T05:40:15Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Inha, K. (2018). Vuosi kärkihanketta takana. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>, 9 (4). Retrieved from <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/vuosi-karkihanketta-takana">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/vuosi-karkihanketta-takana</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58865 | |
dc.description.abstract | Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmassa asetetaan tavoitteeksi Suomi
maana, jossa tekee mieli oppia koko ajan uutta. Osana hallituksen Uusi
peruskoulu -ohjelmaa käynnistettiin kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan
mukaisesti kielten kärkihanke, jonka puitteissa keväällä 2017 Opetushallitus
myönsi 95 hankkeelle valtionavustusta kielten opetuksen varhentamiseen,
kehittämiseen ja lisäämiseen. Valtaosa hankkeista kohdentui varhentamiseen.
Paikallisilla kokeiluilla pyritään etsimään ja kehittämään uusia toimintamalleja
lasten varhaisen kielenoppimiskyvyn hyödyntämiseksi. Kieltenopiskelua
varhennetaan joissain kunnissa alkamaan jo alkuopetuksessa, minkä lisäksi
kieliin voidaan tutustua esimerkiksi kielimaistiaisten kautta jo esikoulussa tai
varhaiskasvatuksessa. Lisäksi hankkeiden avulla kehitetään koulujen
kielitietoista toimintakulttuuria sekä vahvistetaan Suomen kielivarantoa
kehittämällä oppilaslähtöisiä, oppimiseen innostavia ja motivoivia
toimintamalleja, jotka tukevat oppilaiden sitoutumista kieltenopiskeluun. Tässä
artikkelissa esitellään paikallisissa kokeiluissa kehitettyjä tapoja tuoda vieraita
kieliä mukaan jo varhaiskasvatukseen, esiopetukseen ja alkuopetukseen.
Lopuksi esitellään kärkihankkeessa tehtyä kartoitusta 1.–3.-luokkalaisten
motivaatiosta opiskella kieliä sekä opettajien ja huoltajien käsityksistä
varhennetusta kieltenopetuksesta. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/vuosi-karkihanketta-takana | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | kieltenopetuksen varhentaminen | fi |
dc.subject.other | varhennettu kieltenopetus | fi |
dc.subject.other | kieltenopetus | fi |
dc.subject.other | kärkihanke | fi |
dc.title | Vuosi kärkihanketta takana | |
dc.type | contributionToPeriodical | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201807093486 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 9 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2018 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | peruskoulu | fi |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | fi |
dc.subject.yso | esiopetus | fi |
dc.subject.yso | alkuopetus | fi |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | fi |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |