Jälkiä häivytetystä kieliopista – opettajien näkemyksiä kieliopin opettamisesta
Alho, I., & Korhonen, R. (2018). Jälkiä häivytetystä kieliopista – opettajien näkemyksiä kieliopin opettamisesta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9 (3). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/jalkia-haivytetysta-kieliopista-opettajien-nakemyksia-kieliopin-opettamisesta
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2018Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2018
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) äidinkielen ja vieraiden
kielten opetukseen tarjoillaan kielitietoa ja kielitietoisuutta ja niiden varjossa
rakenteita ja käsitteitä, mutta kieliopista vaietaan. Silti kielioppi elää omaa
elämäänsä paitsi arjessa myös kouluopetuksessa – eri merkityksissään, kuten
ilmeni ala- ja yläkoulun opettajille tekemässämme kyselyssä. Esitämme tässä
muutamia kyselyjemme tuloksia ja niiden herättämiä ajatuksia sekä ehdotamme
kieliopille arvon palauttamista.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2018/jalkia-haivytetysta-kieliopista-opettajien-nakemyksia-kieliopin-opettamisestaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Valmistavan opetuksen opettajien näkemyksiä suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen vaikuttavista tekijöistä
Hyppönen, Pauliina (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella millaisten tekijöiden perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajat kuvailevat vaikuttavan suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen. Lisäksi haluttiin selvittää niitä konkreettisia ... -
Rehtoreiden käsityksiä kielitietoisuudesta koulun toimintakulttuurissa
Herrala, Riikka (2024)Yhteiskunnan monikielisyys lisääntyy kasvavan maahanmuuton myötä. Perusopetuksen koulut ovat eriytyneet siten, että osassa kouluja uudempien väestönosien monet kielet ovat merkittävästi esillä arjessa. Perusopetuksen ... -
Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta
Mauno, Sofia (2014)Tarkastelen tässä pro gradu -tutkielmassa äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta. Kielitiedon opettamiseen liittyvät kysymykset ovat esillä jatkuvasti, ja on keskusteltu muun muassa oppilaiden huonosta ... -
KODA-lasten kielitietoinen varhaiskasvatus : opettajien kokemuksia aiheesta
Hotti, Miisa; Ollikainen, Alisa (2024)Tässä kandidaatin tutkielmassa perehdyttiin KODA-lapsen kielitietoiseen varhaiskasvatukseen opettajien kokemusten kautta. Aihetta oli tärkeä tutkia, sillä siitä löytyi vain vähän tutkittua materiaalia niin Suomesta kuin ... -
Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
Niiranen, Inka; Mannermetsä, Salla (2024)Tämä tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen kontekstiin, ja sen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on kielitietoisuus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat käsittävät kielitietoisuuden. ...