KODA-lasten kielitietoinen varhaiskasvatus : opettajien kokemuksia aiheesta
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatin tutkielmassa perehdyttiin KODA-lapsen kielitietoiseen varhaiskasvatukseen opettajien kokemusten kautta. Aihetta oli tärkeä tutkia, sillä siitä löytyi vain vähän tutkittua materiaalia niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Lisäksi tutkimustulosten avulla oli mahdollista saada lisää tietoa käytetyistä kielitietoisuutta tukevista keinoista ja opetusmenetelmistä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2024 etähaastattelemalla neljää varhaiskasvatuksen opettajaa, joilla oli kokemusta KODA-lapsen opettamisesta. Aineisto kerättiin laadullisin menetelmin hyödyntäen puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joissa oli fenomenografisia piirteitä. Aiheina haastatteluissa oli kielitietoisuuden näyttäytyminen ryhmässä sekä kieltä tukevat keinot ja opetusmenetelmät. Lisäksi tutkittiin, millaisia arviointimenetelmiä KODA-lapsen ryhmässä hyödynnetään. Jokaisen haastateltavan kanssa käytettiin samaa kysymyssarjaa ja vastauksia oli mahdollistaa tarkentaa. Analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen perusteella kielitietoisen varhaiskasvatuksen kieliympäristö näyttäytyi puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien, kolmannen tahon sekä kielten hyödyntämisenä. Opettajat tukivat KODA-lapsen kieliä hyödyntämällä eri aisteja, tarjoamalla tuki- ja opetusmenetelmiä sekä tukemalla viittomakielisyyttä. KODA-lapset hyötyvät tutkimustulosten perusteella kielitietoisista toimintatavoista. Heidän suomen kielen taitonsa todetaan kehittyvän samanaikaisesti tai nopeammin suhteessa vertaisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
Niiranen, Inka; Mannermetsä, Salla (2024)Tämä tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen kontekstiin, ja sen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on kielitietoisuus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat käsittävät kielitietoisuuden. ... -
"Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta
Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä
Jokela, Tessa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.