Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään Suomessa yhä enemmän – lähes jokainen suomalainen nuori käyttää internetiä useita kertoja päivässä. Lukioverkko hajaantuu, ja opettajien ammattijärjestö on huolissaan koulutuksen tasa-arvoisesta toteutumista kaikkialla Suomessa. Etäopiskelumahdollisuuksia ja verkko-oppimisympäristöjä on siis kehitettävä. Uuden, vielä suunnitteilla olevan lukiolain yhtenä tavoitteena on lisätä korkeakoulujen ja lukioiden välistä yhteistyötä esimerkiksi korkeakoulujen tarjoamien verkkokurssien muodossa.
Tämän tutkielman kirjallisessa osassa tarkasteltiin lukion opetussuunnitelmia, kemian oppimisen erityispiirteitä, oppimista tukevia menetelmiä: kuten arviointia, motivaatiota, videoita sekä erilaisia tehtäviä. Lisäksi tutustuttiin verkko-oppimisympäristö Moodleen, etsittiin internetistä erilaisia valmiita kemian verkko-opiskelumateriaaleja sekä tutustuttiin muutamiin verkko-oppimisympäristöihin liittyviin tutkimuksiin. Kemian kokeellista luonteesta johtuen tutkielmassa käsitellään myös laboratoriotöitä sekä virtuaalisten laboratorioiden mahdollisuuksia.
Kokeellisessa osassa tehty tutkimus on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa tarkasteltiin Jyväskylän yliopiston tarjoamaa kemian verkkokurssia (Elinympäristön kemia) lukiolaisille. Kurssilta kerättiin palautetta kyselylomakkeen avulla, ja tässä tutkimuksessa analysoidaan kurssipalautteet. Toisessa osassa analysoitiin valmista aineistoa, joka koostui yliopiston kemian peruskurssin (Kemian perusteet 5) kurssipalautteista. Molemmat kurssit ovat kontekstiperustaisia, eli ne pohjautuvat arkipäivän ja reaalimaailman todellisiin ilmiöihin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kurssit toimivat opiskelijoiden mielestä, millaiset kontekstit ovat lukiolaisten mielestä mielenkiintoisimpia, ja mitä hyötyjä verkko-opetusmenetelmistä on. Lisäksi tarkasteltiin kirjallisuuden ja kurssipalautteiden avulla hyvän oppimistehtävän piirteitä.
Verkko-opiskelun mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, ja se sopiikin moneen tarkoitukseen. Verkko-oppimisympäristön ehdottomasti paras ominaisuus on ajasta ja paikasta riippumattomuus, jolloin opiskelijat voivat tehdä tehtäviä oman aikataulunsa mukaan. Verkko-opiskelu ei voi kuitenkaan täysin korvata lähiopetusta, sillä esimerkiksi käytännön laboratoriotaitojen harjoittelu ei ole verkossa mahdollista. Videoilla on verkko-opetuksessa valtava potentiaali, jota kannattaisi ehdottomasti hyödyntää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla
Oinonen, Jaana (2018)Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ... -
Interaction in online learning environments : how to support collaborative activities in higher education settings
Mäkitalo, Kati (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)Collaboration promoted and supported by instructional technology has the potential to lead learners to deeper understanding and knowledge building. There have been optimistic views that any web based interaction can be ... -
Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin
Juomoja, Matias (2018)Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille ... -
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ... -
Oppimislähtöisyys sulautuvassa opetuksessa
Siili, Janna (2018)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää sulautuvan opetuksen oppimislähtöisyyttä muihin opetusmetodeihin verrattaessa. Yhteen toteutustapaan perustuva koulutus ei vastaa nykypäivän haasteisiin. Lähiopetus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.